Saturday, August 8, 2009

Revert Kedahan!!!!

Kali ini aku ingin menggunakan gaya yang berbeza sedikit. Sengaja mencari kelainan. Sekarang tibalah masanya untuk merubah gaya bahasa penulisan pada post kali ini sahaja ke dalam loghat kedah.

Ehem3..


'Loghat kedah aku dah hilang weyh!! X kluaq sangat dah macam dulu. Tatau pasai apa jadi lagu nih. Dulu aku rasa ok la lagi. Tapi lidah ni dah keras lagu len ja. Nak reyau jugak aku kadang2. Nak tukaq balik pun payah. Ni lah akibatnya kalau asyik duk Murtad Kedah! Waaaa. Tolong aku! X reti sangat nak cakap ngn orang nih. Dalam pala otak ni asyik duk bunyi ayat formal ja!

Tapi kalau duk cakap dengan orang Kedah keluaq la jugak. Munkin lepas ni kena tukaq gaya rasanya. Insaf2.. Rasa insaf bila aku pi pasap malam, tup2 dengaq macam2 stail loghat kedah. Fuh, aku ni memang seorang pelupa akan asal usulku (p/S: jgn tiru) Tapi prinsip aku, masuk kandang kambing mengembik, masuk kadang lembu mengboooo.. Adakah masih relevan?????
xpa2, boleh diterima pakai lagi rasanya.. lalala'



Kekawan, sori la, loghat kedah sudah jarang digunapakai. Jangan salah anggap, aku masih anak kedah sejati!!! Kedah negeriku, Kedah kesetiaanku!! (bukan asabiyah tapi jati diri)


Biar jasa jadi kenangan
Hijau Kuning lambang kemegahan
Jelapang Padi tempat sanjungan
Negeri Kedah Darul Aman


Kedah, Kedah pantang kalah
Walu sakit jatuh dan rebah
Bangun lantas semula gagah
Bajur lalu melintang patah


Hijau Kuning tanahku
Darul Aman negeriku
Hijau kuning darahku
Negeri Kedah negeriku

Biar Jasa Jadi Kenangan!!! Aku tetap Menyokongmu!!




33 comments:

Akmal Hayat said...

xrelaven weh..

kna kkl identiti..

mcm ak..kt mna pn..kedah tetap loghatku..haha

Amin Rox said...

Aku x boleh ckp 'follow through' cam ang la kalo bagi loghat kedah. Asyik nak kluaq secara baku ja.. masalah2..

xpa, aku masih pure kedahan.. haha

Akmal Hayat said...

tw x sbb pa..

ang skema sgt..

hahahahahahhahaha(gelak jahat)

Amin Rox said...

ceh, la aku mmg skema pun..

baru nak tau???

bagus2..

duniaku itu pentasku said...

tang mana kita ada, tang ctu langit kedah dijunjung..hidop kedahan!!! hahahaha

nadzirah baharuddin said...

amin,kami terasa weyh klu hampa ckp cm2...kalau dok kat salangor ckp utara satgi depa x paham cmna?...susah gak kalau jadik macam tuu...

nak buat lagu mana ni?
dia scr automatik jadi lagu tu...huhu

tp still pure penang gak...

[rasa pelik type mcm nih]

Amin Rox said...

duniaku itu pentasku, haha, weyh lama aku x sbut perkataan 'tang mana'.. asyi duk sebut perktataan 'kat mana' ja.. nasib bek ang peringat.

Amin Rox said...

Nadzirah: tu la psl, rasa pelik nak tulih. pastu mmg automatik tukaq sendiri..

...zUlaIkHA... said...

wah..bagosnyer semangat kenegerian!!!
marilah membangun bersama negeri... (^_^)

tp x aci la.. klu org mlake nk gne loghat pe?

Amin Rox said...

hehe, pe kate melaka guna pkai loghat kedah.. buat network kat sana. best cket.. kan3???

aida nor illyana said...

xelok la kenegerian sgt2... hehee....sebenarnye jeles... kalau org asyik kata org kl mcm ne?? bukan sorg, dh lebih 5 org dh dri kt lgkwi lh....

aida nor illyana said...
This comment has been removed by the author.
Amin Rox said...

hehe, Aida, skunk ni dah byk kecelaruan identiti.. susah nak judge orang kl ke orang mana.. bukan kenegerian tapi kdg2 rasa keterlaluan lak lupakan bahasa negeri sendiri..

aida nor illyana said...

btol...dah selalu sgt sebut kedah murtad la, perak murtad la... kadang2 nk gak terasa bangga dgn negeri sendiri..kn... cume kadang2 rse terkilan gak bila org teka kita dri negeri yg salah..mcm dh xde langsung apa2 yg melambangkan kita anak jati negeri tu..

Amin Rox said...

ha.. itu masalahnya.. yg tu yg rasa tergugat sedikit. At leat kalo orang tau negeri asal pun jadi lah.. ada juga perasaan jati diri tuh..

aida nor illyana said...

btol2...cuma loghat tu akan keluar bila berhadapan dgn org negeri sendiri...sbb dah dididik begitu..

Amin Rox said...

hehe, agak kurang ajor la kalo xckp logaht ngn orang negeri sndiri.. itu melampau la, tmbah kalo ngn parent..

nadzirah baharuddin said...

sokong2...klu kt rumah cakap la loghat sendiri...bila lg nk practise...dok kat negeri orang len nk practise satgi depa suma x phm...jadi byk tanya la plk smpi kita pn nek rimas nk jawab...

walau pi kat mana skali pn kita jgn lupa asal usul kita en..

fahmi zx said...

ahaha
amin, tp aritu ada orang ckp aku orang kelantan...
sedih gk la...

Amin Rox said...

To nadzirah, yup2 that is the best, jaga jati diri..!!

Amin Rox said...

HAhahaha.. agak ar. (Amboi fire aku nmpak). Sori la weiyh, cara ang ckp mcm orang kelantan. Dah tu lemah lembut penyantun kot, tu aku suspek orang kelantan (orang kelantan pentantun ka?) haha..

maslah gak kalo xda keunikan ni orang pahang.. camna2?? ada ape identiti ke yg boleh dibezakan??

Aina Nordin said...

salam ziarah..
ingat daku lagi?
hehe..

takpa2..

practice makes perfect!

:D

Amin Rox said...

Aina: haha, of course cik ingat.. pa habaq??? haha.. lama aih x jumpa.

Akmal Hayat said...

jgn tkjut ad org ckp ak org ganu!!

hahahahaha

ﺷﻬﻤﻲ @ iBnU SuRaiNi said...

Bila aku cakap aku dok Penang, semua orang buat muka~

Nak wat caner, aku nih kacukan~

Lahir kat Melaka, dibesarkan dalam bi'ah Ampang, Sekolah rendah kat KL, lepas tu baru dok Penang balik~

pengaruh utara tu tak kuat dalam diri aku~

Macam pokke', lidah aku bertukar secara otomatis~

Berdasarkan pemerhatian aku, kalo nak bandingkan orang Kedah ngan orang Penang, orang Kedah lebih tendency dia utk kekal ngan loghat utara, orang Penang lak, senang tuka loghat.

Akmal Hayat said...

tp..org perlis cena??

ada duality kt kmb ni..heheh

Amin Rox said...

Oh syahmi, aku lihat jati diri ang mmg complicated!! wowowo!!!!

Amin Rox said...

Haha, akmal, aku pun dulu duk perlis tiga tahun, perlis ni lohgat dia mmg pure giler, tambah kalo yg duk belah ladang tebu aka cuphing, pergh... kluaq juga yg sia kadg2..

Aina Nordin said...

haha..gena mau jmp.mu dok mna cik dok mna.bla nk brjmpa dlm belanga pn cik xtaw.huhuhu..

nadzirah baharuddin said...

orang penang fleksible...bertindak mengikut kemampuan penerima...

lgpun,penang byk org cina,mami n mcm2 especially pulau...tuh yg senang tukaq bahasa tuh..

lgpun,susah nk cari melayu pure skarg...dh byk mix sgt...hahha

Amin Rox said...

To Aina:
Tu la, xpa2, mana tau bila2 nnti boleh jumpa, kat UK ka. hehe..

Amin Rox said...

To nadzirah, betul2.. melayu pure mana ada dah skunk nih. Melayu pure tuh orang yg menghuni betul2 di tepi pantai dahulu. tapi skunk melayu dah evolve kepada melayu glokal. heheh..

Anonymous said...

hahaha...
aku dok kat uia ni guna loghat kedah ja ..cakap ngan org semua loghat kedah...sampai depa panggil kodiang kat aku...tapi tapa, janji kita bawak nama baik kedah ngan kodiang,,,
heheheh