Friday, August 28, 2009

Peluh Pemuda


Kesibukan diri

Sebentar tadi, IA Math berjalan dengan lancar, tinggal beberapa soalan belum diselesaikan. First draft telah pun dibuat, beberapa hari ini memang cukup sibuk. Sangat letih, sentiasa berhadapan dengan laptop, aku terpaksa mengasingkan diri buat sementara waktu. Jika hendak BerYM pun terpaksa invisible, maak kawan-kawan, aku perlukan ketenangan untuk fokus buat masa ini. Semalam, disebabkan terlalu sibuk, aku hampir terlupa bahawa semalam ialah hari jumaat, solat jumaat. Nasib baiklah ibuku menegur. Pengajarannya, kerja-kerja juga, ibadah jangan ditinggalkan, amalan wajib dijaga, amalan sunat perlu diperbanyakkan. Solat berjemaah kena constant. Baru hidup tenteram. Hubungan dengan ibu bapa kena jaga. InsyaAllah semua berjaya.

HeadBanging??
Di telinga ini terngiang-ngiang alunan rancak lagu Cita Pemuda oleh Shoutul Harokah.

Tapakkanlah kaki di jalan Ilahi
Jangan ragu lagi janji surganya pasti
Kobarkanlah api peperangan suci
Yakin kemenangan janjikan bidadari

Bangkitlah segera wahai pemuda
Jangan terlalaikan oleh buai dunia
Di sana ada negeri Islam terluka
Sedarkan jiwamu untuk membela

Siapkan diri, rangkul senjata
Panjatkan do?a untuk citakan surga
Pekikkan takbir sampai nafas terakhir
Kejayaan di tangan ki
ta


Bersemangat sungguh tatkala lagu ini berkumandang. Bak kata Zubair, lagu Shoutul Harokah perlu terlompat bila nyanyi, Headbanging. Sekadar pemberi semangat, tiada ikutan sebarang budaya. Jika adrenalin dan terembes kuat, bukan setakat kepala, badan pun terketar. jika hati melonjak, semua pun melonjak, Usahkan disuruh berlari, berjihad pun pergi. Syukur ada juga lagu yang membakar semangat. Kalau dulu susah nak cari lagu macam ini. Asyik-asyik Rock kapak, Rock Cintan, Rock Jiwang, dan lain-lain lagi lah.Semuanya terlentok-lentok bila nyanyi, alahai, sedih sungguh, macam tak cukup makan. Kalau tidak pun lagu nasyid ayu merdu, wah, lembut betul jiwa. Tapi kadang-kadang diri perlu bersemangat; jadi nasyid konvesional pun tidak sesuai.



Peluh Pemuda
Bukan lagu Shoutol Harokah hendak dibanggakan dalam entri ini. Kawan-kawan, kita tidak agungkan lagu, kita juga tidak tinggikan sesuatu kumpulan. Tapi kita perlu mencari anjakan paradigma. Minda kita mungkin masih dijajah. Dijajah secara corak pemikiran Barat dan konservatif. Bahkan kadang kita hanya menerima taklid secara buta. Budaya yang dibawa dari masyarakat sekeliling hinggap dalam diri. Itu bahaya juga kadang-kadang.

Pemuda dan pemudi? Siapakah mereka? Enak sungguh jika bercakap pasal pemuda sebenarnya. Diri ini rasa muda. Benar, kita ialah pemuda. Bak kata Sukarno, 'berilah aku sepuluh orang pemuda, nesxaya aku gegarkan dunia!". Kenapa ya? Hebat sangatkah pemuda? Ya, sungguh hebat jika mereka diarah dan dididik secara efisien. Jika pemikiran mereka diasuh secara mantap. Peluh mereka peluh jantan! Mereka boleh jadi pembunuh no 1, tapi ingat mereka jua boleh jadi sampah masyarakat no 1!

Sejenak bersama realiti

Ada yang bernasib baik, dibesarkan dalam keluarga yang prihatin akan agama dan sahsiah. Namun, masih ramain yang tidak bernasib baik. Melihat keadaan sekeliling, masih ramai yang terleka dengan buai dunia, masih ramai yang dihimpit jajahan minda. Banyak jua yang terjebak dengan kancah maksiat; kerugian besar buat negara, buat agama. Pendek kata, pemuda-pemudi diambang dan disuap dengan keseronokan melampau. Inilah yang perlu kita bimbang. Jiwa kita jiwa yang sensitif, suka akan keseronokan. Itu yang perlu kita kawal. Nasihatlah kawan-kawan kita. Hindari kemaksiatan, Kita tiada cara melainkan saling mengingati. Inilah realiti pada abad bermaharajalelanya kemaksiatan. Ayuh kita retreat pemuda!






Pemuda Saladin!
Ya, ini yang kita mahu. Bukan kita untuk berjuang tumpah darah, masih tidak mampu untuk itu. Bukan kita untuk merevolusikan dunia, masih belum sampai tahap itu. Tapi kita masih ada pilihan untuk berubah. Masih ada masa untuk toleh ke arah kebenaran, masih ada waktu, ruang dan sokongan. Ayuh kita rancakkan pemikiran ke arah positif, ke arah kelestarian minda Islam yang tenang dan sejahtera. Kosongkan jiwa dan minda dari nilai negatif, kita bersihkan terlebih dahulu hati kita dengan taubat nasuha, kita boleh kembali berjuang. Mungkinkah kita The Great Saladin??!!

Dua perkara
Biarlah kita tidak dibekalkan senjata. Tapi kita masih ada dua perkara yang diberi. Andai kata kita masih gunanya, tiada kerisauan, tiada persengketaan, Ayuh! Al-quran dan As-Sunnah tunjang kita. Kita bina semula tamadun itu, tamadun yang dulunya hebat, kita perlu bangunkan darah-darah yang membara dan membuak-buak akan kebenaran. Keseronokan bukan lagi tujuan kita, tapi kehambaan adalah jiwa kita. Kita boleh! Ayuh, kita masih dan tetap boleh! AYUH!!..



10 comments:

~AiSyA HuMaiRa~ said...

wah!! semangat bila bace...teruskan, ayuh !

...zUlaIkHA... said...

perlu ek terlompat-lompat bile mendendangkan lagu ni?

uish..memang semangat tu!(^_^)

kita adalah sang pemuda...

salah satu sifat pemuda ni ialah bersemangat!

oleh itu kita kena sentiasa bersemangat dengan selalu me'refresh' semangat kita tu...

buatlah ape sahaja yang boley meningkatkan semangat kita tu...

hatta melompat-lompat bile menyanyi pun xpe...
as long as semangat itu tidak pudar...

Amin Rox said...

hehe, ntah,xpenah cuba lagi tapi tgk konsert ShouHar mmg terlompat-lompat. hehe.. tapi xde ar mcm rockers mat saleeh tuh, sekadar gerakkah badan je.. :)

Yup, semangt pemuda!! Semangat pemuda untuk Islam!

(kalao sorang2 or pkai headphone jgn terlompat bila dengar lagu ni, kang orang kate giler)

PeRaNTau said...

try dgr lagu 'ini langkahku' ngn 'bingkai kehidupan'...

gelombang keadilan ngn merah saga dh biasa kn... :)

muhamad nazri said...

gelombang keadilan, not
gelombang PKR
jom, visit my site, ade program iftar medic muslim

nABilah said...

amin, best ar lg nih. ader tak lg yg camni lg? yg bg smgt? rekomen sket

Amin Rox said...

Nabilah, cuba cari lagu kumpulan Shoutul Harokah, semua best2!

Bait Perjuangan
Ini Langkahku
Bingkai Kehidupan
merah Saga
n lain2

nABilah said...

trimas o(n_n)o

Shoutul Harokah said...

http://www.youtube.com/watch?v=6V7tOZuqG1g

http://www.youtube.com/watch?v=aAcAXa0S7Y8

Shoutul Harokah said...

Salam ,

Shoutul Harokah akan hadir di Perhimpunan Perdana Palestin - 8 Mei 2010 - Stadium Melawati , Shah Alam (7.00 mlm - 11.30 mlm)


wslm