Sunday, January 20, 2013

Salimul Aqidah: Introspeksi Pemuda Pemudi


Sesetengahnya menggambarkan analogi aqidah itu ibarat akar kepada sebuah pokok, walau apa sekali analogi yang dibuat, kita tetap faham aqidah itu paksi kepada segala-galanya. 



Pengenalan

Seorang Muslim yang ideal itu hidup dalam kebergantungan kepada dua paksi yang utama: Allah dan Rasul. Kecintaan kepada Allah dan Rasul pasti melebihi segala-galanya. Segala tindakan yang dilakukan oleh seorang Muslim yang ikhlas dan ideal pasti menyedari bahawa dirinya itu terikat oleh pemerhatian Allah SWT lantas menjadikan beliau sentiasa mengingati Allah, berasa yakin kepada-Nya tanpa berkurangnya usaha-usaha dalam menghadapi segala cabaran di dalam kehidupan. Seorang Muslim yang ideal akan merasai dirinya sentiasa memerlukan pertolongan dan sokongan daripada Allah biarpun sekuat mana yang mampu dia usahakan. Dia juga sentiasa sedar dan berminda terbuka dalam melihat penciptaan Allah SWT; apabila melihat keluasan alam semesta yang dipenuh dengan planet-planet, bintang-bintang, meteor dan sebagainya tanpa sebarang kecelaruan – sudah pasti di situ ada tanda-tanda yang Maha Bijaksana dan Maha Berkuasa. Dia mampu mengenali tanda-tanda ini lantas dikaitkan dengan kepercayaannya kepada Allah SWT tanpa mengurangkan sedikit pun imannya. Dia mengingati Allah dalam setiap keadaan yang dimiliki.

“Dan milik Allah jugalah kerajaan langit dan bumi, dan Allah Maha berkuasa ke atas sesuatu. Sesungguhnya dalam peciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) nagi orang yang berakal. Iaitu, orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang peciptaan langit dan bumi (seraya berkata): “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia; Mahasuci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka. (Ali-Imran 3:190-191)”


Sunnah orang baik

Jadi, sejauhmanakah realiti keadaan nilai Muslim kita pada tahap ini? Masing-masing mampu menganalisi diri dengan lebih terperinci. Tidak rugi menjadi orang baik. Kerana sunnahtullah, orang baik selalu akan dibantu oleh Allah SWT. Tetapi bagaimana mahu mentafsir dan definisikan ‘orang baik’ ini mengikut arca Islam? Dalam artikel ini, seorang muslim yang baik ataupun ideal itu dilihat dari lensa sebagai seorang yang meletakkan Allah dan Rasul pada paksi segala-galanya. Hidupnya ialah untuk menjadi hamba kepada Allah SWT dan mengikut segala yang dibawa oleh Rasul-Nya. Inilah sunnah orang baik. Sunnah yang telah diikuti zaman berzaman dan telah terbukti kejayaannya.


Seorang yang patuh kepada arahan Allah dan Rasul

Seorang muslim itu hidupnya adalah bersederhana dan merendah diri dengan kepatuhan kepada Allah SWT.  Dia tidak sesekali cuba melampaui batasan syarak yang dilarang oleh Allah SWT dan mengikuti segala suruhan-Nya walaupun kadang-kadang suruhan itu berlawanan dengan kehendak nafsu dirinya. Hal ini kerana dia yakini bahawa semua ini adalah ujian untuknya dan yakin dengan sabda Rasullulah:

Dari Abu Muhammad Abdullah bin Amru bin Al-Ash r.a katanya :  Telah bersabda Rasulullah SAW : ' Tiada beriman seseorang dari kamu sehingga hawa nafsunya patuh kepada apa yang aku sampaikan. '  (An-Nawawi; Hadis 41)

Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan, dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. Al-quran: 4:65

Seorang Muslim yang sejati meletakkan dirinya pada penyerahan yang total kepada Allah dan Rasul. Tanpa kedua-dua elemen penting ini, seseorang dikira tidak mempunyai keyakinan dan terkeluar daripada Islam. Maka, seorang Muslim yang ikhlas tidak mahu terketepi daripada bimbingan Allah SWT dan tidak menepikan suruhan oleh pesuruh-Nya.


Analogi Kapal Terbang

Untuk memahami peri pentingnya aqidah kepada manusia, cuba anda bayangkan tatkala anda sedang menaiki sebuah kapal terbang, tiba-tiba berlaku kerosakan enjin pada kedua-dua belah enjin pesawat tersebut menyebabkan bekalan elektrik untuk satu pesawat itu terputus. Lantas keadaan menjadi gelap gulita dalam ruang pesawat bertemankan bunyi keriuhan orang ramai yang kelam kabut. Kini pesawat tersebut hanya mampu menjadi peluncur di ruangan udara tanpa sebarang tujahan kuasa, seolah-olah sebuah rangka besi dan aluminium yang bertebangan di angkasa dengan kadar penurunan altitude yang sangat drastik. Kedengaran hiruk pikuk manusia di dalam yang mula menangis-nangis memohon pertolongan kepada Tuhan. Apakah yang akan anda rasai pada ketika itu? Kepada siapakah lagi yang akan anda letak harapan? Adakah kepada pilot pesawat yang masih terkapai-kapai mencari jalan penyelesaian? Yang barangkali mereka juga meletakkan harapan yang tinggi agar pesawat tersebut dapat membuat pendaratan kecemasan dengan selamat. Ataupun adakah anda mengharapkan datang pertolongan daripada flight controller yang hanya mampu menerima dan menyebarkan Emergency declaration kepada pasukan penyelamat? Adakah anda mengharapkan kepada peramugara ataupun peramugari yang masing-masing sedang berada dalam ketakutan melaungkan: "Brace! Brace! Be in brace position! Be brace for Impact!? Kepada siapakah anda berharap pada masa itu? Di manakah harapan itu diletakkan?


Saat itu, pasti kita mengharapkan sesuatu.

Siapapun manusia yang berada dalam pesawat tersebut pada masa itu; sama ada percaya kepada Tuhan mahupun tidak percaya kepada Tuhan, lumrahnya mereka pasti meletakkan satu harapan untuk terus hidup dan harapan inilah bukti kewujudan dan kebergantungan kita kepada ‘Rabb’, iaitu Tuhan ataupun dengan lebih tepat dari segi tafsiran konteks ini ialah pemelihara, pembekal dan pengekal (sustainer, provider, and maintainer). Kerana Dialah tempat kita meletakkan harapan kerana naluri manusia diciptakan untuk menyedari rasa wujudnya Rabb. Maka jelaslah kita bahawa, acapkali manusia menidakkan kewujudan Tuhan tetapi seringkali dalam situasi-situasi yang mendesak mereka akan mengakui juga. Dan inilah Islam, menganjurkan kita meyakini wujudnya Allah dan menyakini keesaannya dan kebesaranya serta sifat-sifatNya. Lantas menjadikan Rasul sebagai tauladan paling terdekat yang membawa syariat Islam untuk kita semua.


Empayar Keimanan

Sebuah empayar biasanya hanya mampu bertahan dalam lingkungan 300-500 tahun sahaja contohnya seperti empayar Rusia, empayar Rom, dan Disnasti Qing. Tambahan lagi, tidak banyak tinggalan budaya serta pengaruh yang ditinggalkan oleh empayar-empayar ini. Namun, wujud sebuah empayar hebat yang di mana walaupun pada zahiriahnya ianya sudah terkubur beberapa dekad lalu, tapi kesan maknawiyah dan batiniyah masih wujud dan akan bangkit semula! Empayar itu tidak lain tidak bukan ialah empayar keimanan. Keimanan kepada Allah dan rasul-Nya. Empayar yang dibina atas dasar keimanan yang utuh serta kepercayaan yang mantap melalui penerapan nilai-nilai aqidah yang sejahtera. Empayar ini bermula dari sebuah kota makkah, berpindah ke kota Madinah dan seterusnya disambung oleh generasi khalifah Islam memegang tampuk pemerintah Empayar Umayyah, Abasiyyah dan Uthmaniyah dengan total masa hampir lebih 1400 tahun serta nilai-nilai dan sistemnya masih wujud utuh sehingga sekarang menantikan satu kebangkitan semula. Inilah empayar yang berasaskan pegangan aqidah. 

Empayar yang berterusan generasi ke generasi; empayar keimanan

Bermula dari didikan oleh Rasullah kepada para sahabat  dan keluarga terdekat, mereka dididik dengan nilai aqidah yang kuat sehinggakan sanggup berkorban harta dan nyawa demi mempertahankan aqidah tersebut iaitu mengesakan Allah SWT. Kesannya, lahir para manusia yang sangat unik, berwibawa dan penuh dengan disiplin dan semangat yang waja, dididik dengan penuh akhlak terpuji lantas menjadi modal kepada penyebaran Islam ke serata pelusuk dunia. Walhal, jika dibandingkan dengan empayar hebat yang lain; empayar ini tidak terbina atas dasar kekuatan jumlah ketenteraan yang hebat mahupun teknologi yang canggih, tetapi hanyalah melalui pembinaan modal-modal insan yang utuh berpaksikan Allah dan Rasul. Merekalah generasi penyambung, para sahabat, tabi’, tabi’ tabi’in serta disambung lagi oleh generasi ilmuwan Islam terkemuka serta pencipta teknologi dunia. Dan kini kita dilahirkan dalam suasana norma Islam; atas usaha yang telah dilakukan oleh generasi-generasi terdahulu. Pendek kata, kita tidak mampu melihat hebatnya empayar ini dari sudut zahiriahnya tetapi sedar tidak sedar kita sedang merasainya setiap waktu ketika ini, menikmati nikmat yang kekal abadi iaitu nikmat Islam yang disumbangkan oleh para mujahid, pejuang yang dididik berlandaskan Allah dan Rasul.

Jelas kepada kita, kekuatan aqidah yang sejahtera bukanlah calang-calang cerita dongeng, bukanlah satu cerita epik yang dibuat-buat, bukan juga satu khayalan; tetapi ianya satu kenyataan dan satu perkara yang akan berulang sama sekali jika diulangi didikannya pada setiap generasi. Jelaslah jua, kekuatan aqidah terletak tinggi pada tahap keyakinan dan kepatuhan kita kepada Allah dan Rasul melebihi segala kepentingan yang ada dengan membawa misi yang berterusan oleh setiap generasi yang beriman dari zaman ke zaman. Firman Allah SWT:

 ‘Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku, semua bagi Allah Tuhan semesta alam’ (QS 6:162)


Pasti pada setiap cairan pena yang ditulis itu wujud satu kekuatan yang hadir dari lubuk kepercayaan yang mantap, setiap gesekkan pada kertas itu membuahkan satu rasa cinta pada Allah dan Rasul. Kini, mungkin kita mahu pada setiap taipan keyboard oleh tarian jari jemari itu juga bisa membuahkan perkara yang sama.


Pendidikan dan usaha berterusan

Falsafah pendidikan memainkan peranan penting dalam membina sebuah generasi yang hebat serta cemerlang. Melihat sejarah, kita memahami bahawa falsafah pendidikan yang wujud dalam masyarakat Islam itu bersifat syumul, melatih generasi agar seimbang, bersepadu, intergrasi dari segala aspek dan mampu melahirkan generasi yang utuh. Dan falsafah ini tidak berbeza dengan falsafah-falsafah yang ada pada masa kini. Tetapi kenapakah kita masih lagi tidak mampu melahirkan generasi seperti zaman-zama terdahulu? Jawapannya mudah, kita perlu telusuri di manakah hilangnya kekuatan kita. Jika kita melihat falsafah pembentukan individu Islam pada zaman kegemilangan Islam yang lalu terutamanya pada zaman khilafah Abassiyaah, setiap individu dididik agar menjadi seorang yang seimbang dari segenap ilmu dan pakar dalam ilmu-ilmu tertentu. Namun jika dibandingkan dengan individu terdahulu dengan individu sekarang, wujud satu jarak yang luas iaitu kurangnya aspek penekanan prinsip agama yang kukuh dalam jiwa.

Kita melihat bagaimana tokoh-tokoh hebat seperti Al-Biruni yang merupakan pakar mathamatics dan astronomi, bukan sahaja pakar dalam bidang ilmu tersebut bahkan mampu menggerakkan seluruh ilmu dan kudrat yang ada padanya untuk pergi ke India atas arahan Khalifah pada masa itu untuk mengkaji segala ilmu yang ada di India. Semua ini dilakukan atas konsep ingin memenangkan syariat Islam, membawa perintah Allah dan Rasul. Kesannya, beliau bukan sahaja pakar dalam astronomi dan matematik, tetapi telah mendahului dalam bidang geography, antropologi serta mengkaji tebaran social terutamanya berkait rapat dengan system kasta yang ada di India serta banyak lagi sumbangan-sumbangan lain dalam konteks geografi dan geofizik. Jadi apakah yang menggerak hati tokoh ini untuk berbuat sedemikia rupa? Sudah tentu akidah yang sejahtera.

Berbalik kepada soal pendidikan, sejauhmanakah kita sudah mampu merasai hebatnya diri sehingga mampu menjadi mereka yang hebat-hebat seperti Al-biruni itu tadi? Sudahkah kita bersedia dari segi kekuatan rohaniah itu? Semua persoalan ini perlu kita lihat kembali, kenapakah kita masih jauh terkebelakang sedangkan setiap manusia itu mampu menganjurkan anjakan paradigm dari semasa ke semasa. Dan sudah pasti, pasak aqidah itulah yang menjadi asas kepada sifat lahiriah yang ada. Kesedaran yang tinggi bahawa kebergantungan kita kepada Allah dan rasul menjadikan kita insane yang unik; lantas mempunyai misi dan hala tuju yang apa sekalipun pasti meletakkan Islam itu yang teratas. Ianya perlu usaha pendidikan yang berteraskan paksi akidah yang sejahtera. Pendidikan seperti ini bukan sahaja mampu melahirkan individu yang pakar dalam bidang masing-masing tetapi individu tersebut juga faham akan tanggungjawab besar yang dipikul demi menyebarkan Islam. Jadi, pendek kata, didiklah dengan asas yang kuat, asas akidah yang sejahtera; dari situ kita akan lihat sebuah generasi yang berkaliber dan waja yang bakal member sumbangan besar pada era kebangkitan Islam ini!
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

Ianya Satu Praktikaliti
Pasti, dalam membicarakan soal kegemilangan kita tidak akan berjaya dengan hanya berlegar-legar pada kehendak teori yang ideal. Semuanya bermula dari selangkah kita melakukan perubahan, selangkah kita melakukan usaha ringkas. Maka, penting kepada kita untuk mula sedar dan mengambil tindakan ringkas yang semuanya bermula dengan diri sendiri. Melatih diri agar mula fokus kepada soal aqidah yang sejahtera dengan aktiviti-aktiviti yang ringkas juga, iaitu memperbanyakkan kefahaman kita akan Al-quran kerana di dalamnya terkandung berbagai-bagai ayat yang menekankan kepada akidah yang sejahtera, menghadiri usrah, melatih diri agar mampu hadir ke majlis-majlis ilmu, melazimi solat malam, memperingatkan kepada orang ramai akan soal akidah yang dibawa oleh Islam serta paling tidak cuba mengamati peri pentingnya aqidah ini. Peranan individu itu perlulah berterusan dan tidak putus dengan sekadar selangkah tetapi haruslah menjadikan ia satu usaha yang berterusan sehinggakan ia menjadi salah satu aktiviti harian kita. Pendidikan kepada anak-anak juga perlu ditekankan soal akidah, mereka perlu dididik dengan akidah dari kecil lagi. Hal ini terbukti di dalam A-quran bagaimana Lukmanul Hakim mendidik anak-anaknya:
“Dan (Ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi nasihat kepadanya: “Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, Sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar …..”. (Surah Lukman :13)
Jelas kepada kita contoh didikan Lukmanul Hakim yang disebut di dalam Al-Quran bukanlah satu cerita yang diada-adakan untuk kit abaca, tetapi ianya satu pengajaran kepada kita agar mampu mendidik anak-anak dengan aqidah yang sejahtera. Barangkali proses ini ialah proses yang berterusan dan dengan berhikmah. Mendidik anak-anak pasti ada cabarannya, tetapi gunalah kelebihan dan peluang ayang ada di samping membentuk sebuah keluarga ada suasana aqidah Islam di dalamnya. Semuanya pasti melahirkan sebuah masyarakat yang utuh dengan didikan secara berkesan bermula dari diri sendiri sehinggalah ke peringkat masyakat.

Konklusi
Seorang Muslim yang ideal itu pasti meletakkan Allah dan Rasul itu melebihi segala-ganya dengan merasakan dirinya itu sentiasa berwaspada dengan segala apa yang berlaku di sekelilingnya. Dia juga merasai bahawa perlu mengikut sunnah orang baik kerana menjadi orang baik itu tidak rugi. Muslim yang baik itu patuh kepada Allah dan Rasul, mengikuti segala apa yang disuruh dan menghindari apa yang dilarang dan mereka ikhlas dalam menurutinya. Aqidah itu satu perkara yang asas yang perlu ada pada nilai seorang manusia, tanpa aqidah manusia pasti terkapai-kapai. Empayar keimanan yang diasaskan oleh aqidah yang sejahtera itu sangat jelas melalui apa yang kita rasai sekarang dan ianya pasti akan bangkit semula sekiranya kita mengulangi perkara yang sama. Nilai pendidikan yang baik mampu melahirkan generasi ingin mampu merubah masa depan, dan ianya bermula dengan diri sendiri, melazimi perkara-perkara ringkas yang mampu dilakukan dengan mudah sekali. Kemudian berusaha untuk mendidik orang lainseperti anak-anak, keluarga dan masyarakat. Realitinya, didikan aqidah yang sejahtera bukan satu ilusi kerana Lukmanul hakim sendiri pernah melakukannya kepada anaknya, kenapa tidak kita? Ianya satu praktikaliti bukan ilusi. Bangkitlah.


Sekali lagi, apa-apa pun analogi yang dibuat, aqidah itu merupakan satu kekuatan kepada Umat Islam pada masa lalu, kini dan akan datang!



Rujukan:

Biography of Al-Biruni, accessed on 20/1/13  Empire of Faith, Documentary series, 2000.
Muhammah Ali Al-Hashimi, The Muslim and His Lord, The Ideal Muslim, International Islamic Publishing House 2005. 
Surah Quran, accessed on 19/1/13 <http://www.surah.my>
Tarbawi, Mendidik Jiwa, Accessed on 20/1/13
10 greatest empires in the world history, Smashisng List. Accessed on 19/1/13



0 comments: