Sunday, September 5, 2010

Oh! Aku dan Mercun

Baru-baru ini saya dan keluarga saya dijemput hadir ke jamuan makan berbuka puasa di rumah saudara mara di Alor Star. Sudah lama rasanya kami tidak berkumpul ramai-ramai. Seingat saya hampir dua tahun saya terasing dari mereka. Mungkin disebabkan kesibukan bersama IB di KMB. Apa-apa pun peluang yang sedemikian rupa tidak dilepaskan saya untuk berjumpa kembali sanak saudara.
Oh bunga api, engkau adik beradik mercun!


Satu tembakan bunga api yang kuat di langit tinggi, sempat ditangkap oleh camera saya. Cantik.

Malam itu budak-budak diberi peluang bermain mercun. Apa mercun? Tidak. Saya fobia! Saya Sangat fobia mercun. Oh bunga api sahaja, baguslah. Hati-Hati nanti terbakar tangan. Kalau mercun saya tak larang tapi hati-hati. Bukannya saya takut kepada mercun tapi saya punyai sebab yang kukuh untuk katakan demikian rupa. Hanya orang macam saya yang pernah faham. ^_^
Kalian tidak pernah faham perasaan aku, mainlah sepuas-puasnya


Biarlah kanak-kanak ini faham dan seronok bermain bunga api asalkan mereka tidak faham akan perasaan saya terhadap mercun bola. Ia seolah olah menghantui jiwa dan perasaan saya. Hal ini terjadi kira-kira hampir 10 tahun yang lepas...

Malam itu ialah malam menunggu ketibaan kepulangan kakak saya dari KL menaiki kapal terbang. Jadi disebabkan kapal terbang masih lambat untuk tiba, Kami sekeluarga singgah sebentar di rumah saudara saya. Malangnya sepupu-sepupu saya banyak mercun. Dan yang paling menarik ketika itu ualah mercun Bola. Menarik bukan. Apa yang menarik? Satu, saya jarang bermain mercun bola. Kedua, mercun bola bunyi sangat kuat. Ketiga, ada banyak mercun bola, beratus-ratus biji. Keempat, sumbu mercun bola itu sangat PENDEK!

Melihat kepada keberanian sepupu saya, saya turut memberanikan diri untuk menyalakan sebiji mercun bola. Kali pertama ianya dinyalakan, semuanya baik belaka. Tapi buat kali kedua. Saya mengambil pemetik api, dinyala betul-betul pada sumbunya. Saya kurang jelas sama ada sumbu itu sudah menyala ataupn belum. Ragu-ragu. Hampir sahaja saya melemparkan mercun itu ke langit tinggi, kedengaran: "KedeBOOOOOOMMMMMM!". Bengong. Bengang. Sunyi. Senyap. Berdesing. Macam masa berhenti seketika. Saya lihat sepupu saya berkata-kata tapi semua kabur kerana saya tidak dapat mendengar apa-apa. BErdesing.

 Mercun ini menghantui saya selama-lamanya, Bulat dan kecil, tapi berbisa.

Dan pada ketika itulah saya mula sedar mercun bola itu tadi meletup di sipi tangan sebaik sahaja di baling. Aduh, apa sudah jadi pada diri ini. Diangkat tangan saya dan dilihat dengan bola mata saya sendiri jari sebelah kanan saya. Argh, tidak! Berdarah. Tapi saya tidak berasa sakit apa-apa lagi. Cuma terasa lebam dan sangat besar. Bengkak. Kelihatan daging-daging dari jari hantu dan jari kelingking sudah tiada. Terburai keluar. Kelihatan juga warna-warna putih di sekitar daging. Mungkinkah itu tulang saya?? Ataupun Karbaid yang terbakar. Kemudian saya perlahan-lahan mula merasai kesakitan yang teramat. Tapi nasib baik saya ialah seorang hero kecik yang tidak pernah mengalah kepada kesakitan.

 Jika anda takut, duduk dan lihat sahaja! Lagi tenang macam saya. Ataupun mainlah mercun Pop Pop. ^_^


Nah, amek ni pi main jauh-jauh. Tak meletup kat tangan. Dijamin SIRIM.

Pendek cerita, raya saya pada bulan itu tidak semeriah raya sebelumnya. Saya menanggung derita kerana tangan sebelah saya hampir sahaja kudung. Tapi yang hebatnya, seminggu kemudian saya sudah mampu berbasikal kembali. ^_^ (saya memang seorang anak kecik yang nakal dan tabah pada ketika itu). Bermula dari hari-hari itu juga Mercun Bola menghantui hidup saya selama-lamanya. Cukuplah sekadar itu. Selamat Tinggal Mercu!! Pengajarannya, berhati-hatilah bermain mercun. Jika anda sanggup bermainnya, maka sanggup jualah mangambil risikonya tercedera dengan mercun. baru-baru ini kita dikejutkan dengan kematian seorang budak yang tersangkut di atas pokok akibat letupan mercun secara besar-besaran. Innalillah.

Blogger Templates

4 comments:

ain.zubaidah said...

haha...mercun pop juga menakutkan. benci tul ngan budak2 kecik yg konon hebat main pop2 pastu baling2 kat kaki org.mcm nk sekeh ja.huu~

Akmal Hayat said...

jom la main mercun bola amin.. ^^

Leng Chai said...

apsal tajuk ko cam oh!! tidak hahaha

Atikah Nur Dzulkhefli said...

hahahah..erk.yg putih tu rasenye lemak kat tgn kot...my sis dulu pon penah kene gak camtu,tapi bukan sbb mercun..sbb kene seret ngn bucu kerusi besi..hahah..yg jahatnye..atik yg buat!!hahaha..evil gile mase tuh!