Tuesday, September 15, 2009

Dari M.F.L. ke B.O.B.

*P/S M.F.L. = My Fair Lady B.O.B. = Band Of Brothers

Prioriti Terkini
Sudah empat hari cuti berlalu. Beberapa kerja berjaya disiapkan dengan jayanya mengikut plan asal yang telah dirancang awal-awal. Kerja-kerja sampingan semuanya berjaya dilangsaikan. Sekarang hanya tinggal beberapa kerja yang aku kira 'berat' sahaja, iaitu, EE dan juga TOK essay. Prioriti yang sangat tinggi diberikan kepada kedua-dua subjek ini. Misi dan perancangan yang teliti telah dikenalpasti dan jadual terkini telah dikeluarkan. Hanya menunggu pelaksanaan .

Aku Seorang Pelari Marathon
Semalam, bolehlah aku dikatakan sebagai pelari marathon. Tujuan awal hanyalah untuk melihat My Fair Lady, mengkhatamkan jalan cerita dan cuba memahami slang bahasa yang entah terlalu suka untuk aku fahami! Melihat cerita, pada babak cerita, lidah aku terkial-kial, cuba meniru slang yang digunakan oleh Eliza. Sememangnya, lidah aku masih semula jadi, tidak mampu aku menirunya. Sangat susah. Terlalu sukar, percakapannya sungguh laju, amat sukar untuk memahamami walaupun satu perkataan. "Apa dia mencarut ni? Bertempik tak tentu hala!". Dalam masa 15 minit, mataku kuyup, terus aku rebah lali di atas kerusi 'office' yang ibuku beri.

My Fair Lady, kadang-kadang membosankan (memang pun)


Bertukar Baton
Tiba-tiba, selepas terbangun dari tidur, aku teringat akan satu cerita yang telah dimuat turun dengan jayanya yang bersaiz kira-kira 4.0 Gigabyte! Band of Brothers. Yeah! Band of Brothers, telah lama aku tunggu, satu movie bergenre perang yang dikeluarkan pada tahun 2001. Sudah lama ia dikeluarkan, namun aku tidak mempunyai ruang dan waktu untuk mengkhatamkannya. Maka perkara yang aku gelar sebagai marathon mata dimulakan. Berterusan. Aku hanya berhenti jika seruan Illahi atau ibuku memanggil.

Band Of Brothers, Semangat juang mereka perlu ditiru => Band of muslimeens.


Heronya Pasti Aku
Sememangnya, antara salah satu hobiku ialah menonton movie bergenre perang. aku dapat membayangkan diriku turut turun berperang memegang senapang dan yang pasti HEROnya sudah tentu AKU. Pelik bukan? Entahlah. Walaupun fobia akan darah, tapi jika sebut pasal peperangan, sesekali aku tidak menoleh. Mahu sahaja aku terjun ke kancah peperangan jika semboyan dibunyikan. Alangkah hebatnya jika tentera umat Islam mampu bangun bertempur. Aku yakin mereka pasti hebat labih hebat daripada cerita Band Of Brothers, kerana jiwa Umat Islam disepadukan dengan semangat jihad. Kita hanya mampu mendengar berita dan kisah Salehuddin. Siapa lagi selepasnya? sunyi sepi..

Perbandingan secara rawak
Yang berbezanya, mungkin tentera Amerika, paratroopers, menang atas dasar keberanian tetapi mereka jua kejam. Tentera German sememangnya sangat kejam, membunuh tanpa segan silu. Andaikata Islam yang memegang ketenteraan, kanak-kanak, golongan wanita, orang-orang tua, dan rakyat yang tidak bersalah, tumbuh-tumbuhan pasti tidak akan dianiayai! Islam membawa kesejahteraan. Ketenangan kepada mangsa peperangan.

Lama manakan lagi kita perlu menunggu??

7 comments:

Akmal Hayat said...

aku suka lgu yg eliza tuh nyanyi..

ak crop part tuh n save..haha..

nk hiburkn hati, aku dgr balik..

Amin Rukaini Mustafa said...

haha, serius lawak kot dengaq.

Slang dia serius pelik.

liyana said...

slang tu nama dia cockney accent. audrey hepburn sgt pandai blakon kot. suka cta ni!

Amin Rukaini Mustafa said...

ya ka? haha, bunyi dia len macam ja. Tapi best sebab ada unsur-unsur estetika la, simbolik dan len2.. kena pndai tafsir.

wabit said...

lagu alfred nyanyi lg best
juz a lil bit o luck

liyana said...

yup2. btoi2.

the rain is spain stays mainly on the plain.

ahaha.

Amin Rukaini Mustafa said...

haha, yg tu suke sgt..!