Friday, September 4, 2009

Cerita Rembulan Mengambang


Wah bulan itu mengambang dengan penuh! Dia seakan-akan menjerling-jerling. Dia memerhatikan aku seola-olah ingin aku merabatnya, mendakapinya, mengucupnya seindah malam sunyi itu, diringi lagu burung serindik yang masih berkicauan keciciran anak. Bulan itu seperti mengerjip matanya. Sinarannya terang bak lampu neon keterangan! Angin membisik sepi-sepi gulita.

Bulan itu bulan mengambang. Ada cerita disebalik kembagannya. Ada rahsia di belakang cerita. Semua bertanya-tanya, apa dia??? Semua gelisah tidak tentu hala. Bulan itu mengambang lagi. Kelak ia akan lenyap bersahaja. Pasti ada berita dan cerita!!




Di manakah perginya punduk tatkala bulan mengambang?? Di manakah bintang yang memagar bulan dikala siang menghilang??? Ah! semua sudah tiada! Mengapa dan kenapa? Tepuk dada, tanya diri ya..

Malam oh malam. Malam itu ibarat bayang hitam bertebangan. Berderum awan berolak, berombak, mencari jalan. Kadang-kadang sesat di perantauan. Tiada haluan. Kasihan akan awan.

Aduh, apa aku mengarut ni??? maaf kekawan, aku baru lepas makan, so kenyang perut suka hati. Otak pun melayang-layang la jugak. Maaf bebanyak. Sekadar coretan malam jumaat ini. Sekadar tulisan bersahaja. Tafsiran peribadi.


1 comments:

Akmal Hayat said...

tu rr..ni mst kes mkn byk..

rajin2 exercise!