Tuesday, July 14, 2009

Jangan Jadi Macam Robot

Manusia = Robot ???

Barangkali mungkin robot adalah suatu ciptaan yang best, dan menakjubkan buat masa sekarang. Asimo contohnya mampu meniru aksi dan gaya manusia dengan baik sekali. Berjalan mahupun berlari, kini dengan kemajuan teknologi semuanya mampu dicapai dengan akal dan ilmu yang dimiliki oleh manusia. Bidang mekatronik dan elektronik mendahului segala bidang dalam menerokai penjelajahan penghasilan robot2 special tersebut.
Kerja mereka tetap sama, boring giler..


Tapi, sehebat mana pun robot yang diciptakan tetap masih tidak mengatasi kehebatan ciptaan tuhan, Allah Azza wajalla. Robot tetap dianggap tidak sempurna. Tidak sempurna. Tidak lengkap. Tidak boleh diharap. Ciptaan Allah lebih hebat, lebih hebat. mungkin cerita fantasi Robot Cop cuba mempamerkan kehebatan ciptaan manusia tetapi itu semua hanya khayalan. Mungkin manusia mampu menciptanya, namun, mengamil masa yang telalu lama bahkan menelan belanja berbilion US dollar.


Mereka tampak hebat, tapi takde kelebihan yang mampu dibanggakan

Jangan Hidup seprti robot. Robot hanya ciptaan biasa. Melakukan kerja berulang-ulang. Penuh repitisi. Tiada nilai estetika. Robot ibarat boneka bergerak-gerak. Sumbangan mereka terhad. Limited. Manusia jangan jadi macam robot. Manusia dicipta dengan sempurna. Mempunyai kelebihan dan potensi luar biasa.

Andaikata, hari-hari, rutin harian mereka sama. Maka Robotlah mereka. Mereka perlu menyumbang. Mereka perlu keluar dari ruang lingkup kebiasaan. Melepak. Menghabiskan masa dia kedai-kedai kopi, contohnya di 'KFC'. Mereka mebicarakan benda yang sama. Mereka beranak pinak. Mereka bekerja. Balik daripada kerja, layan keluarga, isteri, rehat dan tidur. Tenaga mereka direcharged. Itu macam robot. Jangan jadi macam robot. Hanya untuk diri sendiri. Tiada cita-cita yang luas.

Jangan macam mereka, diperguna begitu sahaja


Mereka perlu berubah. Mereka perlu menyumbanga kepada pembangunan modal insan dan juga proses pentamadunan sosial. Mereka perlu memberi lebih daripada menerima. Manusia bukan robot yang melakukan perkara berulang-ulang. Manusia akan boring. Mereka punyai perasaan. Jiwa mereka akan mati. Merka juga perlu diservis. Servislah selalu dengan bacaan kitab-kitab suci Al-quaran, taranum, tadabbur. Mereka juga akan mati macam rosaknya robot. Mereka perlu bersedia kerna mereka akan disoal. Tidak sperti robot yang lenyap begitu sahaja. Jadilah Manusia yang menyumbang. Jangan jadi macam robot.

9 comments:

Atikah Nur Dzulkhefli said...

tp terkadang tanpa kite sedari,kita adalah robot..huhu..tanpe kite sedari yg kite pon ade product lifecycle..kite perlu ade strategi..strategi nak naekkan kmbali lifecycle kite(hg blaja bisnes kan...??)))..moge2 kite bukan robot..

Amin Rukaini Mustafa said...

yup2, hehe, cerita ini menasihati diri ini jua dan lain2..

haha, aah, sama mcm product life cycle, then kena jadi Stars, jgn jadi Dogs or Problem Child (boston Matrix) kui2..

Extension strategi perlu dibuat selalu, dan merketing mix perlu dirombak diperbaiki..

Amin Rukaini Mustafa said...
This comment has been removed by the author.
Atikah Nur Dzulkhefli said...

hahaah..bagus2..dogs or problem child perlu dibuang jauh2..yg kite nak hanyelah stars n cash cow..ngeh3..min,pe cers g2s?

Amin Rukaini Mustafa said...

G2S? malam ni meeting.. xnak perak! x best!!! Serang penang jom!!

Atikah Nur Dzulkhefli said...

hahahha..nak perak!!!dekat sikit ngn umah...

Amin Rukaini Mustafa said...

hoho.. noway.. Kedah!!!

crixerity said...

amin..
adakah bila seseorang itu berulang2, beribadah, berzikir setiap hari, ulang, lagi dan lagi...setiap har qiyam...
boleh dipanggil robot?
kadangkala aku rasa 'isu robot' ni agak berat sebelah..jadi 'robot' pun ada kelebihannya bila mana manusia mudah bosan dengan benda yang sama..maaf, cuma bagi pandangan...

tapi aku setuju yang kita perlu ada cita2 yang besar dan berusaha menggapainya.. :)

Amin Rukaini Mustafa said...

hehe.. itu bukan robot, itu hamba..
Kalo robot didefinisikan sebagai individu yg mengulang-ulang perbuatan demi kepentingan diri. tidak memberi manfaat langsung kepada orang lain dan hanya menunggu suruhan..

Isu yg cuba ditimbulkan tidak berkaitan dengan ibadah khusus sgt, tetapi kepada kehidupan harian. Ye lah, sekadar makan, minum, kerja, balik, layan isteri, pastu tido, bangun, makan, kerja.. bla2.. sama jer rutin hariannya..

Tiada pengisian, tiada sumbagan kepada ummah sebagai khalifah. At least kepada keluarga..

Hehe, thanks kerna memberi pendangan.