Thursday, March 27, 2014

Apa rasanya 'mood swing' ketika period? [untuk bacaan lelaki]

Khas buat mereka yang bakal kahwin dan baru berkahwin. Tahukah anda kenapa perempuan selalunya mudah mood swing semasa berada dalam tempoh 'period'? Dan bagaimana dan apa rasa 'mood swing' ini? 

Saya akan cuba menjawab persoalan ini dari sudut penemuan biologi dan ini merupakan hasil kajian peribadi dan independent, maka ia tertakluk kepada kekurangan serta correlation study tetapi berdasarkan argument dan justifikasi saintifik, semoga bermanfaat. Segala rujukan saintifik saya telah letakkan di bahagian paling bawah untuk rujukan lanjut. Oh ya, saya cuba melaraskan bahasa penulisan saya kepada bahasa 'layman' yakni untuk mereka yang tidak biasa dengan bahasa sains untuk memudahfahamkan. 

Terlebih dahulu, diharapkan anda memahami konsep-konsep di bawah:
________________________________________________________________________________

Sekitar sebelum tempoh period bermula, paras hormon progestrone turun mendadak. 

Konsep 1A: Seorang wanita dicipta oleh Allah SWT dengan sistem period cycle yang kompleks dengan keperluan yg khas demi melangsungkan kitaran biologi seorang manusia untuk melahirkan anak. Dan untuk mengawal sistem ini, Allah SWT menciptakan sejenis mekanisme melibatkan signal yang kita panggil sebagai hormone. Dalam kaedah biologi, terdapat beberapa hormone penting yang dikenal pasti terlibat dalam mengawal proses period ini. Semasa period salah satu hormone dikenali sebagai progestrone akan menurun dengan mendadak. 

Konsep 1B: Progestrone memainkan banyak peranan dalam sistem tubuh manusia dan salah satu yang ingin diperkatakan ialah sebagai pencetus kepada penyaluran 'brain fuel' iaitu memastikan tenaga dalam bentuk glucose (ATP) disalurkan dengan baik kepada otak. Dalam keadaan yang stabil, jumlah tenaga yang disalurkan adalah mencukupi. Ssekiranya hormone ini berkurang, ianya  menyebabkan jumlah 'tenaga' ini juga berkurang dan menyebabkan sel otak tidak mampu bekerja dengan baik. Dan hal ini menyumbang kepada satu keadaan yang kita panggil sebagai mood swing, kejap ok, kejap tak ok. 

Mood swing. [gambar hiasan]


Konsep 2A: Hal ini juga berlaku kepada mana-mana manusia termasuk lelaki. Tetapi tidak disebabkan oleh hormone progestrone. Sebaliknya disebabkan faktor semula jadi iaitu semasa terlalu letih ataupun mahu tidur. Pada saat seorang lelaki terlalu mengantuk atau letih, mengikutk kajian, jumlah tenaga yang disimpan dalam sel otak berkurangan kepada tahap yang rendah, akibatnya beberapa signal disebarkan dalam bentuk adenosine. Adenosine ialah signal untuk tidur. Semakin banyak adenosine terkumpul, otak secara perlahan menerima isyarat dan menjana output mengantuk. Maka, secara mudah, lelaki juga mengalami proses 'brain fuel deprivation' yang hampir sama cuma boleh berlaku sekirangnya terlalu letih seperti selepas sukan lasak.

Konsep 2B: Sedarkan anda (wahai kaum lelaki) dalam saat-saat anda letih dan tidak bermaya ditambah mahu tidur, apakah perasaan anda jika anda diganggu dan didatangkan dengan berbagai-bagai masalah dan isu yang perlu diselesaikan? Sudah tentu anda akan rasa mudah marah, tidak rasional dan tidak mahu diganggu. Hal ini secara langsung disebabkan oleh otak anda kekurangan tenaga simpanan dan perlu berehat. 

_________________________________________________________________________________

Perkaitannya?
Jadi apa perkaitan antara konsep 1A/B dan konsep 2A/B. Perkaitannya mudah untuk difahami dan anda akan bertambah memahami jika anda pernah pengalami peristiwa 2B dalam hidup anda yakni tidak cukup tidur. Perkara asas di sini ialah 'brain fuel deprivation'. Hal ini termasuklah kekurangan tenaga dalam bentuk glucose (ATP), kurang peredaran darah dan kurang oksigen. Semuanya berbalik kepada konsep asas keperluan sel untuk 'bernafas' dan terus segar. 

Bagi pihak perempuan, salah satu faktor yang menyebabkan kandungan 'brain fuel' ini berkurang adalah disebabkan turunnya kadar hormon progestrone secara mendadak semasa waktu period (haid). dan hal ini menyebabkan emosi seorang wanita itu menjadi 'spatial' (dipengaruhi oleh faktor sekeliling) dan mudah mood swing. 

Jadi apa yang pihak perempuan rasa pada waktu ini? Sudah tentu hampir serupa dengan yang anda (lelaki) rasa semasa anda tidak cukup tidur dan tidak mahu diganggu dengan isu-isu yang memeningkan kepala. Rasa mudah beremosi, mudah marah, mudah cepat melenting dan sebagainya (anda sendiri tahu apa akan jadi jika tidak cukup tidur). 

Konklusi
Bagi seorang suami yang telah lama mendirikan rumah tangga, saya kira benda ini difahami secara pengalaman, mungkin tidak pada saintifiknya. Khsus kepada kaum lelaki yang baru sahaja mendirikan rumah tangga ataupun bakal mendirikan rumah tangga, ambillah satu kajian ringkas dan perkaitan ini sebagai satu konsep yang perlu difahami. Allah SWT tidak menciptakan seorang wanita itu sama dengan seorang lelaki. Adalah sangat bagus jika anda cuba ambil tahu soal hukum biologi dan kesannya terhadap kesan psikologi, emosi dan perasaan seorang wanita. Namun, sejauhmana kita mampu mengukur mood swing ini serta apa faktor-faktor lain ini masih banyak boleh dipersoalkan, apa yang saya sajikan ini hanyalah kajian secara correlation study. 

Jadi apa perasaan seorang wanita yang mood swing? Hampir sama apabila anda (lelaki) tidak cukup tidur!

Anda (lelaki) mungkin dengan tidur mampu memulihkan balik sumber tenaga kepada sel otak ini, tetapi cuba bayangkan seorang wanita yang harus melalui naik turun emosinya selama hampir 7 hari atau mungkin berlanjutan. ;)

Anda tidak akan faham jika anda tidak pernah mengantuk teramat-amat dan terpaksa menyelesaikan masalah rumit pada masa yang sama.

Maka saya rasa, haruslah para suami yang baru berkahwin memahami soal ini dengan baik. Seharuslah beliau tidak membuat perkara-perkara berikut semasa dalam tempoh kritikal ini seperti:

-keluarkan isu-isu sensetif
-membebankan isteri
-memberikan perkara-pekara yang memeningkan isteri
-membuat isteri 'confuse'
-menyakiti hati (mungkin ibarat ticking bomb)
dan lain-lain (anda sendiri patut tahu).

Wallahualam, sekadar pandangan peribadi. Sedangkan diri tidak ada pengalaman. Perkara ini mungkin lebih 'make sense' bagi yang sudah berkahwin. ;)

Ditulis oleh:
Amin Rukaini, Bsc Biotechnology, Msc Biotechnology (current)
University of Edinburgh.
_________________________________________________________________________________

Rujukan:
Bennington, 1995, Restoration of brain energy metabolism as the function of sleep, Prog Neurobiol. 45(4):347-60.
Cobb, K. (2002), Sleepy heads: Low fuel may drive brain's need to sleep. Science News, 162: 38. doi: 10.2307/4013835
L. Kravitz,A. Cazares, C. Mermier, Women, Hormones, Metabolism & Energy Expenditure, drlenkravitz (online). 
 D'Eon T. and Braun, B. (2002). The roles of estrogen and progesterone in regulating carbohydrate and fat utilization at rest and during exercise. Journal of Women's Health & Gender-Based Medicine 11(3), 225-238.


0 comments: