Monday, October 8, 2012

Kunukilkan Ukhuwwah Sejauh Angkasa

Kita berukhuwwah bukan atas sebab satu 'jamaah', satu parti, satu organisasi mahupun satu bangsa.

Jangan silap dengan semua ini. Andai kata hari ini ada yang berkata: "Bro, dia bukan 'ahli' kita, jangan rapat sangat dengan dia"

Jangan silap dengan semua ini. Andai kata hari ini ada lagi yang berkata: "Hish, dia ni jamaah lain, ok bye"

Tidak sesekali tidak. Kita berukhuwwah tidak kerana sebab itu. Tetapi kita berukhuwwah kerana kita yakin akan kata-kata Allah dan sabda Rasulullah:

"Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, oleh itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertakwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat." (al-Hujurat 49:10)

Dari Abu Hamzah Anas bin Malik r.a., khadam Rasulullah s.a.w. bersabda, "seseorang di antara kalian tidak beriman sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri." (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Inilah ukhuwwah kita, menerobos pelusuk dunia, menerobos hati berbilang kaum, bangsa, jamaah dan sempadan politik serta kontradiksi pandangan idea!!

Maka, kunukilkan ukhuwwah ini sejauh luas ruang angkasa. Andai kata masih ada yang bersaudara seagama di luar angkasa sana; yang berkata, Tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah, selagi itu kita redah biarpun ke Marikh, ke mana sahaja! Inilah Ukhuwwah Fillah.

Hari ini bukan untuk kita mendabik dada."Ya inilah jamaah paling terbaik, maka masukilah!" Tidak sesekali tidak.

 Hari ini bukan untuk kita berpanas dada. "Cis, berdebah si pemikir kolot, pengkhianat idea!" Tidak sesekali tidak.

Hari ini adalah untuk kita bergembira, beramah mesra demi Islam tercinta. Hari ini adalah untuk hidup bersama membawa panji sejahtera dan janji kemenangan kita.  Hari ini kita kenal, esok kita bersua, lusa tiada sengketa tulat kita tetap bersama.

Dan kita pula tidak mahu hari akhirat kelak masing-masing berkata: "Ah,dialah yang tarik aku ke lembah durjana, maka engkau hukumilah dia!". "Tidak, bukan aku tetapi dia lah yang mengajak aku".

"Pada hari itu manusia lari dari saudaranya. Dan dari ibu dan bapanya. Dan dari isteri dan anak-anaknya. Setiap orang dari mereka pada hari itu mempunyai urusan yang menyibukkannya." Abasa: 33-37

Hari ini. kunukilkan Ukhuwwah Sejauh Angkasa, agar kita mampu dakapi semula, agar kita mampu berpegang pada tali yang sama, Tali Allah. Moga ukhuwwah kita dinukilkan sejauh angkasa raya!





0 comments: