Thursday, November 3, 2011

Budi Bahasa Sunnah Nabi Kita

"Persetankan mereka! Golongan Dajjal laknatullahi alaih! Mereka tidak akan masuk syurga bahkan mereka ditakdirkan ke neraka jahannam! "

Nah lontaran demi lontaran dibuat oleh mereka terhadap segolongan lain. Sedangkan mereka lupa pesanan Rasulullah SAW. 

Monolog luaran di atas adalah rekaan semata-mata. Gambaran bagaimana rasa benci yang terpahat telah diluahkan secara terus terang di mulut. Yang pasti ada beberapa pesanan Rasulullah dan juga teladan Baginda yang mampu kita bincangkan.

Diceritakan oleh Aishah yang mafhumnya berbunyi, telah datang pada satu ketika beberapa orang golongan Yahudi berjumpa dengan Rasulullah. Lantas golongan Yahudi ini yang begitu benci terhadap Islam telah menyapa rasullullah dengan begitu kasar sekali. 

"As-sammu alaika O Abu Qasim!" yang membawa maksud lebih kurang begini: "Pergi jahanamlah/hancurlah/celakalah ke atas kamu bapa kepada Qasim (Nabi Muhammad)". Jika ditafsirkan lenggok bahasa, pada zaman sekarang mungkin boleh berbunyi begini: "Pergi mampus la kau!". Kasar bukan?

Aishah yang pada ketika itu terdengar sapaan tersebut lantas mula marah dan membalas sapaan mereka kembali dengan sapaan yang sama. "As-Sammu alaika!". Insan mana yang tidak marah dengan sapaan kasar terhadap insan mulia itu. Inikan pula Aishah R.A. 

Namun, teladan Rasulullah sungguh bermakna. Rasulullah memberi respon dengan berlapang dada lantas menegur Aishah dengan berkata Allah tidak suka kekasaran dan kata-kata kesat. tidakkah kamu mendengar aku berkata: "Wa A'laikum", yeng bererti "juga kepada kamu". 

Teladan yang ringan tapi berat pada nilainya.Inilah satu pengajaran ringkas yang komprehensif dari keratan surah Al-Mujadilah (surah 58) ayat 8. Berlemah lembutlah dalam berbicara. Budi Bahasa Sunnah Nabi kita. 


﴿وَإِذَا جَآءُوكَ حَيَّوْكَ بِمَا لَمْ يُحَيِّكَ بِهِ اللَّهُ﴾
(And when they come to you, they greet you with a greeting wherewith Allah greets you not)



Rujukan:
Muhammad Saed Abdul-Rahman (2011) ,Tafsir Ibnu Kathir, Vol 10, 24. 




0 comments: