Wednesday, March 16, 2011

Ibrah dari Jepun

Mungkin gegaran itu satu peringatan buat kita semua. Hari ini manusia ssudahpun kelam kabut tatkala menghadapi gegaran 8.9 skala richter. Ya, kita menyampaikan perasaan takziah buat mangsa-mangsa gegaran gempa bumi dan tsunami, tapi kita yang tidak kena perlu lebih peka. Adalah satu kerugian buat kita sekiranya tidak mengambil ibrah yang menimpa Jepun. Banyak pengajaran yang mampu kita kutip untuk pembikinan rohani dan menginsafkan mereka yang lupa.

1. Allah mampu menghapuskan segenap kaum hanya dengan sedikit gegaran. (mungkin inilah yang berlaku kepada kaum Nabi Luth, Allah menebalikkan bumi. Kajian yang dibuat oleh HarunYahya mengatakan bahawa mereka telah ditelan oleh rekahan gempa bumi.
[Sumber: http://nl1.harunyahya.com/Detail/T/EDCRFV/productId/4511/KAUM_LUTH]

2. Allah berhak melenyapkan satu tamadun hanya dengan limpahan air yang banyak. Hal ini jua turut mungkin berlaku kepada Kaum Nabi Nuh A.S. Tatkala Allah memberi arahan kepada Nuh untuk membuat sebuah bahtera besar, kaumnya mentertawakannya shaja. Tetapi tatkala banjir itu tiba, hanya yang selamat ialah mereka yang bersama Nabi Nuh. Mungkin jua disebabkan bahana tsunami yg sama tatkala Jepun dipukul hebat sehingga jatuh. Wallahualam. Satu ibrah. [Sumber:http://us1.harunyahya.com/Detail/T/EDCRFV/productId/27620/NUH_S_FLOOD]

3. Allah memberi peringatan buat manusia akan tibanya hari kiamat. Tidakkan kita sedar bahawa bumi sekarang sudah tiba di penghujung waktu dan hayatnya. Banyak perubahan telah berlaku. Hal ini termasuklah bab perubahan iklim dan cuaca yang melampau.
[Reference: http://climate.nasa.gov/evidence/]

4. Memberi gambaran betapa hebatnya hari kiamat itu tatkala bumi dihancurkan sehancur-hancur. Pada masa itu, bukan sahaja 8.9 bahkan tiada mesin yang mampu menyukatnya lagi. Seorang ibu pasti melupakan anaknya. Hari ini di Jepun, orang jepun masih lagi mendakap anak-anak mereka, mampu lagi menjaga rak botol-botol arak daripada jatuh pecah.

"Apabila bumi digoncangkan dengan goncagan yang sangat dahsyat" [Az-Zilzal: 1]

5. Bertaubatlah selagi kita punyai masa. Tatkala bumi mula mengaum menyatakan akan tibanya kiamat, barangkali manusia masih lagi terbingung bertanyakan apa yang telah terjadi kepada bumi ini?

"Dan, Manusia bertanya " Apa yang terjadi pada bumi ini?" [Az-Zilzal: 3]


"Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya? Tentang berita yang besar (hari kebangkita). " [An-Naba: 1-2}




Moga-moga kita merupakan di antara mereka yang diberikan kefahaman seperti para ulama yang terus menerus menyedari akan Zat Allah dan Kekuasaan-Nya; sentiasa menginsafi kelemahan diri lantas terus berusaha memperbaiki diri ke arah yang lebih baik.




0 comments: