Monday, February 21, 2011

Pemuda Generasi Harapan

Wakalah ilmu membicarakan. Pemuda itu harapan segala-galanya. Pemuda itu kuat semangatnya. Pemuda itu cerdas mindanya. Pemuda itu tangkas tindakannya. Akulah pemuda itu. Pemuda yang kini masih alpa perlu disedarkan. Wakalah ini menggerak seluruh insan yang bernama pemuda bahawa kita tidak punyai masa. Tapi kita punyai pilihan untuk bergerak. Generasi lalu yang tua bangka bakal menghembuskan nafas mereka. Kitalah pengganti di medan perjuangan ini. Usah kita tunggu tatkala semboyan itu perlu berbunyi, kerna kita punyai masa ini. Masa muda sebelum masa tua. Masa sihat sebelum masa sakit. Masa kaya jiwa sebelum miskin jiwa. Kekuatan kita punya, ilmu kita cari, Kita kuat tubuh badan. Kitalah pemuda generasi harapan.

Rempuhh!! Rempuhilah horizon yang menghalang seribu tindakan baikmu. Rempuhilah dujana nafsu yang melekati pada celah-celah hatimu dan akalmu. Pecahkanlah dan bebaskanlah dirimu dari segala penjajahan minda, kekotoran jiwa, kehitaman hati nurani, kepincangan dan tohmahan pemimpin-pemimpin yang kini bertengkar di sana sini, menyuarakan pendapat yang memutarkan keadaan. Jangan muda terpengaruh wahai sang pemuda. Kita punyai jati diri. Kita punyai kesedaran. Kita harus peka dan terus bertahan kerna kelak kita pula yang bakal memimpin. Maka, usah ambil yang buruk dari mereka, tapi tanamkanlah hasrat murni kita untuk bersama. Untuk bersama-sama tanpa ada dengki, durjana, dan al-hawa.

Islam perlukan kita. Islam dibina dengan bantuan pemuda. Contohilah kekuatan dan ketabahan Saidinina Ali, yang sanggup dan berani tidur menggantikan Rasulullah tatkala Si bedabah Quraisy itu ingin membunuh baginda. Ali dan kita, tiada beza, Ali dan kita hampir sama. Seorang pemuda yang berjiwa tekad dan cekal. Itulah kita yang kita mahu bina; jati diri muslim pemuda sejati. Yang hanya takut pada larang-Nya, yang hanya tunduk pada suruhan-Nya.

Pemuda-pemudi generasi harapan. Engkau pewira di angkasa raya ini, engkau hero dan heroin yang bakal muncul menggegarkan dunia ini. Engkau pemuda dan pemudai generasi harapan. Yang bakal membimbing ketumbukan ISlam di arus kemenangan.

Sedarlah wahai pemuda-pemudi
Ayuh kita kembali
Pada Illahi
Kitap punyaui hati nurani
Kita masih muda-mudi
muda-mudi kini kita miliki
Maka ayuhlah kita sedari
Kita bina jati diri
Masa hadapan
Dunia kita selosori
Akhirat kita miliki!



Andai kamu pemuda-pemudi kini pengecut tidak berdiri, kami generasi berani anak-anak kamu bakal BERDIRI BERJUANG serta MENUDING JARI!!




0 comments: