Friday, February 4, 2011

Cerita Headshot Si Burung!

Cerita Headshot
Cerita ini merupakan koleksi peribadi saya, ia merupakan cerita 'headshot' terhadap diri ini dan sangat memberi impak yang besar terhadap jiwa saya. Sebelum itu, saya merupaka seorang yang rajin berfikir dan menganalisis seuatu fakta. Dan ini bukanlah satu perkara yang tidak biasa, bahkan menjadi tabiat diri. Untuk lebih tepat, saya berpesonalitikan INTJ. Walaupun ianya satu kajian personaliti, tapi itulah kelebihan yang Allah berikan kepada saya.

Ada apa dengan si burung?
Tidak pernah saya mahu ingin berfikir tentang si burung yang berterbangan di atas ini, jika ada pun, saya pasti mengendahkannya atas dasar saya pun tahu burung ada sayap aerodynamic. Itu persepsi saya. Yang pasti burung-burung ini selalu berterbangan di awanan tinggi melebarkan sayap mereka.


Satu Fakta tentang burung
Tahun ini, saya mengambil course Neuroscience wuth Pharmacology, satu course yang sangat menarik untuk diterokai. Setiba di chapter voluntary dan involuntary actions mechanisms. Sebelum menghabiskan lecture slides, lecturer saya sempat memberi satu fakta yang menarik kepada kami para pelajar. Saya transalatekan " mengikut research baru-baru ini, saintis di Edinburgh telah berjaya membuktikan bahawa tindakan 'flapping' = mengipas-ngipas sayap sebenarnya adalah involuntary action! Kajian menunjukkan bahawa burung yang dipotong spinal cord masih lagi terbang jika dibaling ke kawasan tinggi dan tidak jatuh melainkan burung itu mula hilang kawalan dan berlanggaran". Secara serius, saya terkesima. Apakah? Menarik sungguh fakta ini. Terus saya update ke facebook. ^_^


Involuntary action; apakah?
An involuntary action is one which occurs without the conscious choice of an organism. If it occurs specifically in response to a stimulus, it will be known as a reflex.
Involuntary actions are opposite of voluntary actions that occur because of free will. Involuntary actions may or may not occur with the awareness of the organism performing it. [Wiki]


Involuntary = Cardiac Muscle Contraction
Ertinya, bukan burung itu yang kibaskan  sayapnya bila di awanan, tapi terjadi dengan sendiri, macam degupan jantung manusia, bukan kita yang degupkan sendiri tapi berlaku dengan sendirinya. Sebab itulah secara logik, kita tengok, tak pernah pulak burung-burung yang kat atas tu turun hinggap tercungap-cungap tak cukup oksigen sebab semuanya berlaku dengan sendiri. Burung-burung hanya perlu membuat decision untuk terbang, alih arah, mendarat dan membuat akrobatik di udara sahaja. :)



Evolusi yang mengaburi
Oh, saya suka dengan fakta itu. Pada tahap ini saya merasakan fakta itu merupakan satu kajian yang hebat dari saintis. Maka saya cuba mengaitkan dengan penciptaan Allah. Hebat sungguh kekuasaan Allah. Mungkin ini tidak pernah difikir oleh lecturer saya, kerna setiap kali membicarakan suatu yang menarik, mereka pasti mengatakan ayat-ayat yang klise ini: "we have seen that there was an unique evolution occured in this species." Sengal. *__*

Headshot! Nah rasakan!
Sampai tahap itu, saya lupa dengan beberapa seketika dengan fakta yang diberikan itu. Dan ini yang saya katakan headshot! Tatkala mentadabbur ayat An-Nahl, tiba-tiba saya bagai terheadshot! Tergamam bak dipukau sesuatu yang lantas membuatkan diri ini dibuai satu perasaan yang enak dan pelik.

"Nah, ambik hang amin! Tengok! Hang duk baca selalu, serakang baru hang nak nampak apa maksudNya!" Bisik kejam hati saya terhadap diri.

Alangkah terkejut saya tatkala menyelak surah An-Nahl ini. "Oh inilah yang dimaksudkan Allah. Kenapa aku tak nampak ini semua." Yang saya tahu kebanyakan tafsiran terhadap ayat yang mengejutkan saya ini hanyalah tafsiran secara general tidak sedetails yg saya fahami sekarang. Maha suci Allah!


Bacalah dan Fikirlah!
Inilah ayat yang membuatkan saya terheadshot:
Tidakkan kamu memerhatikan burung-burung yang dapat terbang di angkasa dengan mudah. Tidak ada yang menahannya selain Allah. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang-orang yang beriman" An-Nahl: 79

Allah menjelaskan dengan sejelas-jelasnya kenapa burung-burung yang saya lihat di awanan itu terbang dengan mudah, hal ini lain tidak bukan Allahlah yang "menahannya" daripada jatuh. Maha suci Allah. Frasa "yumsikuhunna' jika ditranslatekan bererti 'menahan' tapi dengan tafsiran pula bermaksud 'tidak memberikan mereka jatuh, mengangkat mereka, menangkap mereka dan menahan mereka". Mungkin bagi fahaman orang biasa (tidak belajar sains) bererti burung ini boleh terbang je la di angkasa. (itu sudah memadai bagi orang biasa). Tapi buat diri ini, impaknya sangat mengejutkan! MasyaAllah, tidak pernah lagi saya dapat mengaitkan secara mendalam seperti ini. Bahkan banyak penulisan langsung tidak mengaitkan dengan involuntary action ini. semua mengaitkan dengan fakta umum bahawa Allah menahan burung itu dari jatuh. Tapi satu paradigma baru saya telah peroleh! Hikmah!



Hikmah bukan Puan Hikmah!
Teringat saya tatkala memberikan tazkirah kepada pelajar MRSM Langkawi tahun lepas. "Siapa tahu apa itu Hikmah?" Saya mengajukan soalan ini. "Puan Hikmah! (cikgu bahasa melayu saya dulu)" "Sengal betul korang.. *__* " Cakap dalam hati la, sabar-sabar.

Hikmah = Kebijaksanaan

Pendek cerita, Hikmah itu ialah kebijaksanaa milik orang Islam yang hilang. Itulah realitinya. Hikmah itu milik kita yang sememangnya sudah wujud lama, namun ianya hilang dilupakan dan tidak pernah diambil tahu sehinggalah kita menjumpai kembali.


Bukalah KalamNya
Sungguh, cerita ini memberi saya satu paradigma baru. Kajian yang baru dilakukan oleh Saintis di Edinburgh ini sebenarnya telah lama dinyatakan oleh Al-Quran sejak Zaman Rasulullah lagi. 1400 tahun lebih yang lalu. Mana mungkin seorang Rasul yang ummi mampu membicarakan secebis ayat ini. Maka saranan saya, mulakanlah tindakan yang murni ini dengan mula menyelak Al-Quran yang padanya wujud pelbagai Hikmah, Ibrah, dan sebagainya. Sejauhmanakah kita mengambil Al-quran itu sebagai teman kita? Adakah kita mahu biarkan Al-Quran itu menjadi musuh kita kelak. Layanlah Al-Quran sewajarnya kerna ia bukan kitab dongengan, ia kitab saintifik! Kitab sejarah Konkrit! Kitab Undang-undang Khalik! Kitab Akhlak! Kitab yang menghimpunkan pelbagai ilmu dan pengajaran. Bukalah ia walaupun selembar sehari. Kelak pasti kita akui kekuatannya. Al-Quran itu adalah Kalamullah, Kalam tuhan yang mencipta kita. Siapa lagi hamba yang beruntung melainkan mereka yang mendengar kalam dari pencipta mereka. Ayuh Asyabab wal rijal!


Wahai sang burung..
Aku ingin terbang bebas laksana engkau
Bersama-sama angin ketenangan 
Di situ kita labuhkan sayap bersama.

-AMIN ROX-

1 comments:

Anonymous said...

bace buku dr daniel?pon byk jugak fakta yg menarik..tapi ni mmg headshot la sbb terjadi pada diri sendri.. =)