Monday, October 18, 2010

Dari Benak Seorang Jejaka

Cabaran seorang jejaka moden
"Amin..nanti datang UK hang tau la macamana cabarannya. Mata kena jaga, hati kena jaga. macam2 la.."

satu nasihat dan mungkin jua satu gesaan seorang senior terhadap saya sebelum berlepas ke UK. Saya masih tida faham secara total pada masa itu. noktah.

Dunia yang mengancam

Hendak lihat ke hadapan, ada juga, lihat ke tepi, ada juga. lihat ke belakang ada juga. Ke bawah, lagi ada!. Mata hati mula gelap. Bahaya kian mengancam. Menodai iman dan jiwa.

Ini adalah apa yang berlaku jika seorang lelaki berada di UK (khususnya). Cabaran seorang jejaka di bumi Edinburgh. Moga diperteguhkan sekuat-kuatnya.

Realiti bukan Fantasi

Sini bukan lagi fantasi, bahkan realiti, yang membezakan hanyalah secebis hati, jika penuh isinya dengan kekuatan, maka mampulah penghuni maya itu melawan realiti yang bukannya fantasi.

Tatkala bumi mula bergegar, siapa lagi mampu bertanya, "Kenapa kalian lari lintang pukang? aku di sini, bantulah aku!!" Tiada lagi, tiada lagi.

Masa yang menelan manusia
Sejarah yang lalu membuktikan, Bumi Edinburgh telah pun maju semenjak kurun ke 15 lagi. Bangunan dan Castle tersergam indah, menunjukkan hebatnya empayar pada masa itu. Namun masa menelannya, kini lesap tiada lagi petanda manusia zaman kuno, yang ada adalah manusia yang lebih kejam membaham masa yang secara tidak sedar mereka sendiri ditelan lemas.


Gesaan untuk berjihad
Dari sini timbul satu paradigma moden seorang jejaka, Seruan bejihad telah tiba dan sudah lama pun tiba, Tapi jejaka ini baru mula tersedar dari rawak yang tidak jelas. Ramai lagi yang terkandas. Maka satu gelombang perlu digulung bukan secara tergesa-gesa tapi dar satu langkah ke satu langkah. bertatih dan merangkak jika boleh. GEsaan ini dibuat kepada semua jejaka dan wirawati di luar sana.

Matlamat dan perancagan

Bukan senang untuk mudah, bukan mudah untuk senang. Senang merancang, tapi belum tentu menjadi. Yang pasti plan perancagan perlu dibuat semantap mungkin, usaha digandakan sebanyak mungkin, pengorbanan sejuta dunia! Ayuh.

 Jutawan Bioteknologi Dunia 2020. Business is business, we don't play-play

Salam kekuatan dari Bumi Edinburgh. Salam perjuangan.

Blogger Templates

2 comments:

Akmal Hayat said...

amin..anda sudah semakin matang.. :)

Anonymous said...

makin jauh,makin byk pula ujianNya..
makin bijak,makin byk pula tanggungjawabnya
makin matang,makin byk pula dugaannya..
semoga terus tabah,amin.
-atik-