Saturday, February 27, 2010

Cerita Ketuhanan Jadi Cerita Lucu

Terus terang saya cakap, saya menumpang kawan saya menonton pawagam. (Mula-mula rasa bersalah)
Perlukan aku pergi? Risau. Berdebar-debar. Tapi fikir punya fikir, why not? Saya pergi atas dasar untuk memahami persekitaran, di hati tiada rasa asyik. Tertulis di paparan wayang yang bakal saya tonton tajuknya : Percy Jackson the Lightning Thief. (mungkin sesiapa dah pernah baca and tgk cerita ni, tahu la) Saya first timer. ^_^


Huish, macam isu agama ja ni, xpala, tengok je la, dah tiket dibeli. Layan. Solat diutamakan. Satu benda penting, bila nak beli tiket tu, usya2 la waktunya, kalo dah menerjah waktu solat tu, pandai2 la cari waktu yang ok. Jangan pakai redah ja. Lepas tu kata tersalah beli tiket.. Haish. Tapi syukur tiket saya kali ini ialah pada pukul 5.25- 7.25 pm. Lega. Selesai Asar, maka saya pun terkedek-kedek masuk pawagam.

Tayangan bermula. Ada seorang manusia gergasi keluar dari air dan menjadi manusia kerdil biasa. uish, macam tu pulak. saya duk fikir-fkir. Pelik2. Lepas tu, Dewa tu bising-bising sebab tongkat kilat dia kena curi oleh anak dewa lain. Apakah?? Hah? (maaf saya tak pernah dengar cerita semua ni. tapi memang betul cerita dongeng tu begitu) Apa lagi? saya dalam hati dah gelak2 dah. kalao ada tikar dah bergolek. tapi saya perasan penonton lain sunyi jer, maka saya pun control serius. senyap dan fokus. mungkin tak lucu kot. bagi saya lucu teramat. Ada ker tuhan boleh gaduh2, tongkat sendiri pun tak boleh jaga?? Lawak2.

Pendek kata, dari awal sampai abes, saya ketawa, cuma babak yg memang lucu sahaja ketawa saya bersama penonton2 lain, yang lainnya bersendirian.

Bagi saya, filem tersebut sebenarnya tidak berjaya menyebarkan apa-apa dakyah, bahkan menguatkan iman saya lagi. InsyaAllah. Secara logik pun, manusia biasa mampu memahaminya. Satu anjakan buat diri saya. Cerita yang sangat lucu. Apa-apa pun yang pasti tiada tuhan yang wajib disembah melainkan Allah.

Khala Rasullullah:
Man Dakhala Lailahaillah, Dakhalal Jannah

Barang sesiapa mengucap Lailahaillah, akan dimasukkan ke dalam syurga.

Assalamualaikum wa illaliqa'.

1 comments:

Syamil said...

sory amin..
hang duduk jauh dari aku!