Monday, November 2, 2009

Laskar Rindu

Untuk jiwa yang masih mencari-cari cinta
Untuk pemuda yang masih tergila-gila rindu
Untuk pemudi yang tagih akan kemesraan
Untuk sesiapa yang kering ketenangan
dan untuk diri ini yang masih meneliti perjuangan..


Ya rabbi.. tadah tanganku memohon ampun, doaku meratapi dosa-dosa yang lalu, akulah hamba yang sering leka dan alpa. Sujudku mencari ketenanganMu.

Ya rabbi, masih ramai yang tidak menemui cinta-Mu, masih ramai berjauhan dari lamunan kasih sayang-Mu. Masih banyak yang kecundang di jalan Ilah-Mu.

Warkah suci itu terpahat pada meja kesepian dan sunyi. Jiwa rakus itu menolak-nolak, membuak-buak darah kenikmatan. Dia mula mencari kekasih baru. Dia mula bergerak ke lembah baru yang belum pernah dijumpai-Nya.

"Sayang, engkaulah yang kucintai, engkaulah mengebilkan mata ini dari lamunan dunia"

Harapan yang tinggi, setinggi gunung menjulang di langit Asia, menujah di ufuk Mesapotamia, menghentam segala pesisiran iman. Cebisan keputihan makin hilang dari permata nan bersih tatkala bayi itu dilahirkan dahulu. Satu demi satu titik hitam mencanak permata nurani yang pudar.


Masih banyak belum kita sedari. Masih jauh perjalanan yang belum kita lalui. Tetapi semakin hampir kita dengan mati. Semakin dekat kita dengan ajal. Semakin pula kita lupa akan realiti. Fatamorgana melupakan kita seketika, menilai dengan mabuk yang hancing!

Sayang seribu kali sayang. Masih jauh kita dari Illah. Masih leka dengan dunia. Rentak lagu dunia yang sangat rancak hampir menghanyutkan kita. Terkapai-kapai di buai ombak kenikmatan. Terhuyung-hayang dilambung tsunami kemegahan.

Sayang seribu kali sayang. Dunia menunjuk wajah sebenar. Kekejaman, peperangan dan kecelaruan. Ratapan bisa dan nanah dan juga darah hanyir di mana-mana. Bayi disumbat hidup-hidup dalam lubang sekecil najis! Bangsatnya syaitan bertopengkan manusia ini. Rakus membunuh selepas membenihkan!

Sayang seribu kali sayang. Semakin menjadi-jadi pula. Semakin dekat pula kita dengan kehinaan. Kesedaran pula tidak timbul-timbul. Semua hukum hendak dicabar. Semua hukum hendak diberi alasan agar kehendak jua dituruti. Banyak sungguh alasan. Konon untuk kesentosaan. Walhal padah jua segalanya.

Hari ini kita mampu berbicara pada bibir yang penuh manis. Hari ini kita mampu tersenyum indah, gembira, konon kita betul, konon kita baik. Tapi itu semua mungkin sandiwara di atas pentas dunia ini. Ragam dan aksi sebenar akan ditontonkan bersama di satu pentas trillion manusia jua nanti.

Usah lagi kita keras kepala, usah lagi kita keras hati untuk menerima. Warkah itu bukan sunyi, tapi penuh dengan amaran dan suruhan. Warkah itu perlu disentuh, dibelek, dibaca. Dikaji, dilihat, dipegang, dan dituruti. Warkah itu membawa kepada cinta yang dicari-cari. Warkah itu hadiah Illahi. Agar kita sedar kembali.

Khas buat diri dan teman sejati jua kekasih sejati..
Perjuangan kita masih jauh...
dari Aminrox, 3 November, 4.45 pagi.



0 comments: