Friday, July 3, 2009

Kejadian dan Mimpi Pelikku

Malam kelmarin, saya tertidur awal setelah begitu letih pada siangnya.Tatkala kepala diletakkan di atas katil, saya lelap dalam lena. Yang peliknya di sini ialah saya telah bermimpi satu peristiwa yang agak menarik tetapi pelik. Sukar untuk ditafsirkan, jalan ceritanya macam realiti, tapi entahlah. Mungkin ada sesiapa yang ingin memberi pandangan, disilakan sama sekali.
Jalan ceritanya begini...

'Saya telah masuk ke satu zaman iaitu kalau tidak silap saya pada zaman tentera jepun menakluk malaya. Saya telah terkandas di sebuah rumah (seakan-akan rumah datuk saya). Di situ saya berjaya menemukan beberapa sahabat saya. Tapi mukanya samar2, tidak dapat dikenal pasti. Maka bermulalah detik cemas, apabila tentera Jepun datang menceroboh rumah. Pada mula tidak bersenjata, jadi saya berjaya membelasah mati beberapa orang tentera Jepun tersebut. Kemudiannya saya berjaya lagi membunuh seorang tentera Jepun; kali ini bersenjatakan senapang. Saya merampas senjata tersebut sebagai satu bentuk menghadapai serangan yang akan datang.

Apabila patron tentera Jepun lain tiba, saya dan rakan-rakan saya berhempas-pulas melawan terntera Jepun yang bersenjata, sehinggakan peluru yang terdapat pada senjata saya kehabisan. Jadi keadaan menjadi begitu sangat cemas. Risau-risau patron lain akan datang. Tidak lama kemudian, tiba satu bantuan, (rasanya United Nation kot) membawa bekalan senjata, dan memberi saya cuba sepatah senapang seakan-akan kalanikov AK-47. Saya menembak ke atas. Kata seorang officer yang memberi senjata tersebut, semua bekalan peluru tersebut mampu bertahan beberapa minggu bagi melawan pihak musuh.'

Kemudian... saya terjaga dari tidur kebingungan. Memang blurr dan blank. Rasa pelik yang teramat. Seakan-akan cerita betul, saya seakan-akan hero pada masa itu, namun wujud juga perasaan takut. Ah! mungkin mainan syaitan agaknya. Auzibillahiminasyaito nirajim..


Besoknya pula, nak dijadikan cerita, saya biasa kalau hendak study akan bangun pada malam hari. Bertahajud dan seterusnya mengulangkaji dan membuat kerja2 yang ada. Otak saya lebih fresh jika dibandingkan nak stay up sampai lewat2 malam. Tapi, kelemahannya ialah kemungkinan untuk saya bangun semula selepas tidur amat tipis. Jadi, saya ada cara tersendiri, iaitu dengan tidur di atas lantai berlapikkan kain. Tidur sedemikian rupa memudahkan saya untuk bangun semula, bahkan tanpa menggunakan sebarang alarm. InsyaAllah akan terjaga sendiri tepat pada waktu yang diniatkan. Mungkin kerana badan berasa kurang selesa dengan lantai yang keras dan sejuk.

Begini ceritanya, saya melelapkan mata pada pukul 11.00 malam. Saya benar-benar tidur di atas lantai di sebelah katil saya. Jadi, kemudian apabila saya terjaga, saya mula sedar & saya menyangkakan saya terjaga pada waktu yang diinginkan. Tetapi tidak, jam menunjukkan pukul 6.00 pagi. Suara azan telah berkumandang. Saya terus jadi bingung.

Hah? kenapa aku di atas katil??? Bila masa aku naik atas katil sekali dengan selimut yang aku guna untuk dibuat kain lapik di atas lantai??? Bahkan, macamana Handphone aku turut bergerak berada di sisi aku?? Padahal aku dah letak kat bawah malam tadi?? Adakah aku mamai?? Berjalan semasa tidur?? tidak mungkin!! Nas (roomateku) tidak tahu apa2. Diapun tidur awal. Tidak Mungkin!! Aku berasa seakan-akan memang diangkat oleh seseorang. Kalau ye aku bangun berjalan sendiri dalam berkadaan tidak sedar, masakan selimut dan handphone aku diangkat sekali. Ini tidak mungkin!!

Cuak juga aku memikirkan, cuba memikirkan kesinambungan mimpi tentera jepun dengan peristiwa tidur di atas lantai. Hah, aku perlu bertenang. Tiada apa2. Tapi malam ini aku akan tidur kembali, mungkinkah akan berulang lagi??? Wallahualam..tunggu dan lihat.
Mungkin anda mempunyai pendapat, dialu-alukan memberi komen, saya perlu pandangan.

6 comments:

Hidayatullah said...

ok la 2
org mengantuk disorongkan katil
wakaka
kalau bgn tgh2 padang mcm ne
kan lg sweet
ha3

crixerity said...

aku pun penah begitu juga min..
rasanya, kat kmb juga..
blok kita sama, blok A..
apakah??

:|

ahahahaaa...

Akmal Hayat said...

lawak gle kot!!

"saya menambak ke atas."
"...saya seakan-akan hero pada masa itu..."

apa kes?!! tembak ke atas dh jadi hero..? hahahahahaaa

insan pencinta ilmu said...

salam.
lain kali
baca doa tido dulu





ahahaahahahahahahaahahahahahhhaaa
sori, x bole tahan

Amin Rukaini Mustafa said...

kepada yard,
hehe agak ar, kalo tgh padang mmg kes naya gak tuh.
nseb bek..


Kepada crixerity aka mirul:
apakah?? weyh mimpi sama gak ker??
ko jgn.. cuak seyh.

kepada akmal:
la, aku lupa mention, aku tembak atas sebab nak test power AK 47 tuh.. adoyai..

kepada muslim:
aah, hehe..

Akmal Hayat said...

lek r amin, crixerity..
skurg2nya hgpa dok satu blik 2 org..nk takut pa..