Monday, August 18, 2008

Ramadhan bakal menjelang

Ramadhan Al-Mubarak bakal menjelma kelak. Aku pasti di kolej aku nanti pasti akan ada pelajar2 yang sibuk memikirkan apakah menu yang lazat untuk berbuka puasa. Mungkinkah menu NGA (nasi goreng ayam), NGDM (nasi goreng daging merah) atau NGP (nasi goreng pattaya) Rashid menjadi pilihan mereka semua. Itu semua bayangan yang wujud di mindaku..
mengikut pengalaman aku, makanan yang ada di DS tidak memadai, biasanya pelajar lebih suka membeli di luar kolej. Maka bazar2 ramadan bakal menjadi tumpuan ramai.

Ramadan yang lepas, aku berada di MRSM langkawi, sebuah maktab yang meninggalkan pelbagai suka dan duka. di situlah aku belajar menjadi seorang insan yang terpimpin dari aspek kerohaniah, aku sedar akan tipuan dunia. Maktab yang aku anggap sebagai wadah jambatan menyambung perjuangan aku.

Adakah aku mampu menjadikan Ramadhan akan datang sebagai ramadhan yang terbaik dalam hidupku, ramadhan yang aku anggap penuh bermakna, dipenuhi ibadah wajib dan nawaffil. Adakah Qiamulail bakal menjadi tabiat aku, insyaAllah.

Aku berharap, ramadhan yang dicintai para mukmin ini mampu mentarbiyahkan diriku agar menjadi insan yang berkeperibadian seorang hamba.

Ayuhlah, kawan-kawanku, aku tidak ingin ramadhan yang akan datang menjadi sia-sia buat kita, marilah kita bersedia-jasmani, mental dan rohani. Marilah bersama..

2 comments:

shahkang said...

ramadhan kat kmb sangat bes
aku pun tatau sebab apa

Amin Rox said...

haha..ye ka.. harap2 sgt best la..
da xsabar plak rasanya..
mesti byk bazar buka kat kiosk tuh..hehe.