Tuesday, February 16, 2016

Menjawab Konspirasi Teori Virus Zika Dan Rockefeller

Saya menyedari wujud beberapa teori konspirasi berkenaan virus zika yang kononnya dimiliki oleh Rockefeller foundation. Hal ini telah menimbulkan rasa curiga dan kerisauan dalam kalangan masyarakat umum yang kurang memahami selok belok bidang ini. Semua terjadi gara-gara kerana sebuah website iaitu www.atcc.org ada mengatakan bahawa Zika Virus boleh diperolehi secara online dan boleh dibeli dengan harga sekitar 430/516 US dollar.

Website ATCC

Beberapa pihak telah menggunakan sumber ini bagi menguatkan hujah teori konspirasi mereka mengatakan bahawa virus Zika ini dimiliki oleh Rockefeller Foundation dan tujuannya ialah untuk memastikan umat manusia bergantung kepada vaksin. Hal ini membolehkan organisasi ini menguasai ekonomi dalam bidang perubatan moden. Orang ramai yang mula risau mengambil hujah konspirasi ini sebagai satu yang logik dan seterusnya menviralkan dakwaan-dakwaan tersebut.
Bagi saya, dakwaan-dakwaan tersebut amatlah tidak saintifik dan tiada asas yang kukuh.
Berikut merupakan penjelasan dan pembetulan berdasarkan hujah-hujah saya:

1) Virus Zika dalam website tersebut merupakan sejenis specimen virus asal yang dikeluarkan atas nama ATCC® VR-84 TM, strain MR 766.

2) Strain virus Zika MR 766 ini digunapakai untuk tujuan kajian saintifik demi memahami dengan lebih mendalam akan virus Zika, ini termasuklah dalam mengkaji genomik, karakter genetik dan sebagainya.
Rujukan: 

3) Virus Zika MR 766 tersebut tidak dimiliki oleh oleh Rockefeller Foundation. Ianya hanya didepositkan (disimpan) oleh salah seorang saintis dari Rockefeller Foundation yang bernama Dr. Jordi Casals di Rockefeller Foundation Virus Laboratory pada tahun 1953. Yang memiliki virus Zika ATCC® VR-84 TM, strain MR 766 ialah company ATCC sendiri (lihat nama strain pun akan tahu). ATCC merupakan supplier spesimen seperti bahan-bahan biologi dan mikrob.
(updated: Dr Jordi Casal merupakan salah seorang ahli virologi terkemuka dunia yang banyak menyumbang dalam penemuan virus-virus baru dan menyimpan banyak koleksi spesimen virus untuk kegunaan research)
Rujukan: 

4) Bahkan ada mengatakan Rockefeller Foundation telah patent virus jenis ini. Setahu saya, tiada virus mahupun mikroorganisma asal (natural) boleh dipatentkan di bawah undang-undang sedia ada di dunia ini. Apa-apa jenis organisma asal (naturally-occuring) tidak boleh dipatentkan. Jika ada, pasti ia akan mendapat tentangan yang hebat seperti kes BRCA1/BRCA2 breast cancer genes.

5) Dan jika masih ada juga yang mahu patentkan virus Zika, ianya sudah pasti dari jenis yang sudah dimodifikasikan (genetik) untuk tujuan kajian seperti ATCC® VR-84 TM MR 766 ini yang mana ianya dijadikan supaya tidak berbahaya kepada manusia. Bahkan sumber asal MR 766 ini juga berasal daripada haiwan asalnya bukan manusia.
Apa yang perlu anda tahu ialah, strain virus MR 766 ini dilabel sebagai biological safety level 2 pathogen. Maka ianya tidak berbahaya seperti E-bola dan lain-lain, ianya memerlukan sedikit latihan asas mikrobiologi bagi sesiapa yang ingin mengkajinya.

6) Berdasarkan kepada website ATCC tersebut juga, virus Zika MR 766 hanya dijual kepada mereka yang benar-benar layak (memiliki permit) dan mematuhi syarat sahaja. Individu biasa yang tiada latar belakar sains sudah tentu tidak boleh membelinya.
(Tidak percaya? Ada duit? Cubalah order satu)

7) Sesetengah pihak hanya menayangkan snapshot dari 'history' yang terdapat di website tersebut tetapi ramai tidak sedar bahawa selain 'history' virus Zika ATCC® VR-84 TM tersebut, wujud juga maklumat lebih penting iaitu documentation sebenar tentang virus MR766 yang ramai terlepas pandang. Sila layari http://www.atcc.org/products/all/VR-84.aspx#documentation untuk memahami serba sedikit tentang strain MR766 ini.

8) Akhir kata, adapun teori konspirasi mengatakan bahawa semua ini dibuat untuk tujuan keuntungan vaksin dan melemahkan umat Islam. Bagi saya:
i - kos untuk membuat vaksin itu sendiri amat tinggi dan sukar untuk menguntungkan
ii - Rockefeller akan lebih kaya kalau dia tidak galakkan vaksin kerana kos kawalan rawatan kepada penyakit-penyakit yang ada tanpa vaksin ternyata lebih lumayan.
iii - Umat Islam boleh jadi kaya juga jika berjaya dapat hasilkan vaksin dan keluarkan sendiri.
iv - Yang melemahkan umat Islam sebenarnya ialah golongan antivaksinasi yang mempercayai tanpa vaksin manusia boleh hidup tanpa jangkitan. Barangkali mereka lupa apa yang sedang terjadi di Afrika Selatan, kes Ebola yang masih lagi tiada vaksin yang berkesan. Mereka juga lupa tanpa vaksin, proses menunaikan haji lebih mencabar kerana akan berlaku banyak jangkitan yang mampu dihindari dengan vaksin seperti jangkitan meningitis (pneumococcal).

Kesimpulannya, website tersebut memang jual virus Zika tapi bukan virus zika yang tengah outbreak. Ianya strain jenis lain yang digunapakai untuk tujuan kajian di makmal, dijamin selamat dan di bawah pantauan ketat.
Konspirasi teori muncul kerana kita gagal memahami dan tiada solusi sendiri. Maka, yang wujud ialah andaian bukan-bukan.

Kasihan dekat para doktor perubatan yang belajar penat-penat; usaha sungguh-sungguh nak kawal infection, last-last ada sekelompok masyarakat ini dengan mudah buat dakwaan Zika dan vaksin ini Yahudi yang punya!

Wallahualam, sekadar pencerahan; jangan kecam saya. 

0 comments: