Tuesday, January 13, 2015

Siri III: Keperluan Malaysia terhadap Bioteknologi

Dalam siri I yang lepas, saya telah ungkapkan serba sedikit prospek bidang yang wujud dalam bioteknologi manakala dalam siri II, saya menghujahkan beberapa karakter yang diperlukan oleh seorang ahli bioteknologi. 

Pada entri kali ini, saya akan cuba mengupas satu isu yang agak kritikal iaitu sejauhmanakah prestasi bioteknologi di Malaysia pada masa sekarang dan seterusnya cuba mensasarkan unjuran keperluan ataupun kebergantungan Malaysia terhadap bioteknologi. 

Dasar Pemilihan Bioteknologi Negara
Pada tahun 2005, kerajaan Malaysia telah melancarkan The National Biotechnology Policy (BIOTEK) menyedari hakikat bahawa Malaysia memerlukan Bioteknologi bagi mencapai status negara maju pada 2020 dengan memajukan teknologi mengeksploitasi sumber alam semula jadi. Maka, bermulalah satu era baru bioteknologi di Malaysia. Bioteknologi yang dahulunya sekadar di khayalan kini mula dibawa ke pentas realisasi. 



Khayalan atau Realistik?
Bidang bioteknologi pasti akan mendapat tanggapan skeptikal bagi sesetengah individu yang cetek fikirannya bahkan daripada mereka yang terlibat dalam bidang professional termasuklah doktor perubatan sendiri. Bioteknologi seringkali menjadi tanda tanya dan persoalan yang masih tiada jawapan yang jelas di hadapan mata bagi mereka. Ironinya, sedar mahupun tidak sedar, impak bioteknologi terhadap dunia bukan khayalan, tetapi yang berkhayal hanyalah mereka yang tidak pernah mengenali bioteknologi dengan dekat. Ironi, seorang doktor bisa meragui bioteknologi tetapi pada masa yang sama beliau jarang meragui peranan antibiotik dalam melawan jangkitan kuman. Beliau juga tidak pernah kekok memberi khidmat suntikan vaksin kepada para pesakit, juga insulin dan ubat-ubatan lain. Hakikatnya, hampir kebanyakan ubat, antibiotik, vaksin merupakan salah satu hasil daripada kemajuan bioteknologi!

Bukan sedakar itu, bioteknologi bukan sahaja berfokus kepada bidang perubatan dan kesihatan bahkan ianya menjangkaui bidang perikanan, pertanian, mikrobiologi, marin, industri. 

Selagi mana wujudnya peranan biologi dalam kehidupan, di situlah realistiknya bioteknologi, dan di situlah juga akan wujud mereka yang masih berkhayal akan realistiknya bioteknologi. Jika tidak, sudah tentu Malaysia tidak akan mensia-siakan melabur dalam memajukan infrakstruktur ke arah kemapanan bioteknologi. 

Biodiversiti Malaysia: Ayo berikan kepada Barat!
Ayo kita berikan biodiversiti yang wujud di Malaysia ini kepada Barat, mari kita lihat apa akan jadi. Perkara pertama mereka akan buat ialah mengerahkan seluruh tenaga para saintis moden mereka untuk mengkaji segala macam sumber organisme yang ada di tanah Malaysia ini. Kerajaan mereka akan peruntukkan berbilion-bilion ke arah research & development, mencari penemuan demi penemuan untuk kegunaan dan dipasarkan kepada masyarakat dunia. Segala jenis tumbuh-tumbuhan akan disampelkan, segala jenis haiwan pula akan ditaksonomikan, segala  genom mikroorganisma akan disequencekan ke dalam bioinformatik untuk kegunaan masa hadapan, menghasilkan berbagai-bagai jenis produk seperti hormon dan protein dari sekecil-kecil makmal sehinggalah kepada produksi skala besar. 

Mereka akan mencari jalan untuk menghasilkan biofuel, mungkin ladang kelapa sawit di Malaysia akan ditukarkan kepada ladang biodiesel terbesar di dunia. Mungkin ladang tebu di Malaysia akan ditukarkan kepada ladang bioethanol termasyur di dunia. Segala jenis biomass, mereka akan cuba kaji untuk tukarkan kepada sumber tenaga yang mampu mengurangkan kebergantungan kepada petrol. 

Ayo, berikan biodiversiti kita kepada mereka. Pasti mereka akan hasilkan berbagai-bagai penemuan di luar jangkaan kita. 

Persoalannya, kenapa? Kerana mereka memiliki kepakaran, ilmu, kewangan dan juga sasaran.

Di manakah kita?
Malaysia pada tahun 2015 ini sudah berada di tahap yang sedikit matang, 10 tahun pengalaman telah memberi banyak pendedahan dalam bioteknologi. Agensi pemaju telah dilantik dan bekerja keras memajukan bioteknologi -Biotech Corportions. Beberapa isu penting seperti pembangunan teknologi, modal insan, research funding, kefahaman masyarakat serta kerjasama antara negara luar telah difokuskan bagi menapak bidang bioteknologi dengan stabil. Beberapa bidang penting seperti biofarmasieutikal, pertanian dan bioinformatik telah dijadikan faktor pemula dalam pembangunan ini dan diikuti dengan beberapa bidang lain. 

Faktanya, Malaysia kini merupakan satu-satunya negara membangun yang berani berdiri sama tinggi bersaing dengan negara-negara maju dalam menapaki dan mewujudkan bioekonomi. Jelas di sini ialah peranan bioteknologi bukan sahaja untuk melahirkan human capital (modal insan) dan juga kepakaran, tetapi peranan terbesarnya ialah untuk cuba mewujudkan peluang ekonomi kepada negara pada masa hadapan. Malaysia bukan satu-satunya negara yang menyedari hakikat peranan ini, negara maju lain seperti US, European Union serta Australia telah menlancarkan plan bioekonomi masing-masing seawal 2009. 

Manakala Malaysia tidak terkerbelakang dengan melancarkan Bioeconomy Transformation Program (BTP) pada tahun 2012. Hal ini penting kerana dalam unjuran yang dibuat oleh Organisation of Economics Co-Operation and Development (OECD), bioekonomi akan menyumbang sebanyak 2.7% pada tahun 2030. 


Sumber: Biotech Corp

Bioteknologi memacu Bioekonomi
Konsep penting kepada bioekonomi ialah ianya melepaskan negara kita daripada kebergantungan ekonomi yang terikat dengan perubahan harga tenaga sedunia daripada bahan bakar fossil, iaitu yang utamanya ialah petrol dan diesel. Juga menggalakkan penghasilan produk berasaskan organisma dan proses biologi yang sedia ada, secara langsung menyumbang kepada pembangunan GDP (ekonomi) negara. Pentingnya bioekonomi adalah disebabkan kemampuan ia menangani isu kritikal seperti perubahan iklim dunia, kehausan bahan bakar fossil, peningkatan populasi dunia yang dijangka mencecah 9 billion pada 2030. 

Bioteknologi jelas memainkan peranan dalam membantu merealisasikan konsep bioekonomi. Tanpa pembangunan platform bioteknologi yang jelas, sasaran merealisasikan bioekonomi akan meleset. Segala pelaburan wang dan usaha yang telah dijana hampir 10 tahun lalu akan rugi sekiranya impak dan modal kepakaran masih pada tahap yang sama. 

Sebagai sebuah negara yang berada di garisan khatulistiwa, wujud berbagai-bagai khazanah yang masih belum disentuh. Semua khazanah ini memiliki nilai yang amat besar, jika tidak dipelihara dan digunakan secara bijak, potensi yang wujud pasti akan hilang begitu sahaja. 

Satu Unjuran Ke Hadapan
Jika kita mampu bayangkan bagaimana sekiranya biodiversiti negara tercinta ini kita telah berikan kepada negara membangun, kenapa tidak kita bayangkan satu unjuran ke hadapan buat kita andaikata kita memiliki segala kepakaran dalam bidang bioteknologi ini. 


Malaysia, sebuah negara maju 2020 telah berjaya menghasilkan banyak penemuan baru. Khazanah yang lama tersimpan akhirnya kini telah dibongkar oleh pakar-pakar saintis dan ahli bioteknologi negara. Banyak breakthrough researches telah melayakkan beberapa orang saintis tempatan mendapat Nobel laureate. Antara sumbangan mereka ialah penemuan vaksin malaria yang mempunyai tahap efficacy tinggi dan selamat, penemuan ubat antiviral melawan HIV, penemuan vaksin Ebola yang berkesan, penemuan vaksin denggi, penemuan peranan baru protein dalam DNA modification dan penemuan new antibiotics dalam melawan antibiotic resistance. Kerajaan telah mengiktiraf beberapa institut kajian di Malaysia sebagai salah satu insititut kajian terulung di rantau asia dan juga dunia. Kerjasama antara negara-negara luar kini aktif dijalankan. Beberapa firma luar telah datang melabur dalam usahasama memajukan industri biofuel pertama negara.'
Ah, ini semua sains fiksi (fiction)! Poyo!

Ini Semua 'Poyo'!
Ya, mungkin poyo tapi US telah terbukti berjaya menghasilkan peluang ekonomi dalam bidang ini. Beberapa syarikat besar seperti Monsanto telah berjaya menghasilkan genetically modified crop untuk ditanam secara berleluasa di US dan tanpa ada sedari, anda mungkin merupakan salah seorang konsumer mereka! US juga telah berjaya menghasilkan biofuel untuk dicampurkan dengan konvesional petrol dan diesel. Bukan sahaja US, UK juga tidak ketinggalan zaman. Mereka telah banyak mempengaruhi dunia dengan penemuan antibiotik, kajian stem cells, vaksin serta produk berasaskan biologi sepeti Quorn. Poyo kan mereka? 

Bioteknologi telah banyak mempengaruhi corak hidup dan akan terus mempengaruhi masa hadapan (lagi statement poyo). 


Statistik
Statistik kadang-kadang membosankan tapi kadang-kadang berguna untuk terangkan fakta. 

Carta di atas menunjukkan jumlah kepakaran yang telah dihasilkan oleh Malaysia bagi tahun 2005-2007. Walaupun statistik ini sudah agak lama dan ianya tidak termasuk dari lepasan luar negara, saya yakin, trend yang kelihatan mungkin telah banyak berubah tetapi keperluan di peringkat MSc dan PhD adalah lebih kritikal. Kewujudan banyak kepakaran bukan sahaja menggalakkan aktiviti inovasi bahkan menarik minat syarikat-syarikat asing, menggalakkan pertukaran teknologi.

Kebangkitan Abad Bioteknologi
Kini beberapa buah firma besar dari luar negara sudah mula menapak di Malaysia. Contohnya seperti Biocon, sebuah syarikat terbesar di Asia tenggara yang aktif dalam penghasilan insulin telah melabur sejumlah 1 billion dan kini mula beroperasi di Johor. Kini telah wujud hampir 240 syarikat bioteknologi di Malaysia dengan nilai pelaburan sebanyak 4.41 billion. Dalam tempoh dengan hanya beberapa tahun, jumlah ini meningkat dengan kadar yang mendadak jika dibanding 5 tahun lalu, hanya sekitar 50-60 syarikat. Perkembangan terkini jelas menyatakan bahawa perkembangan bioteknologi berada di paras yang stabil dan berkembang luas. Maka, tidak hairan jika ditafsirkan pada 10 tahun akan datang, akan wujud beberapa penemuan di luar jangkaan kita. Bahkan saban tahun, kerajaan juga telah membelanjakan terlalu banyak peruntukan buat bidang bioteknologi walaupun para pemimpin silih bertukar ganti.

Jika dahulu, kita dipercikkan dengan abad teknologi maklumat hasil kemajuan 'lembah silicon' di US. Kali ini kita sekali lagi akan tersedar dari percikkan abad bioteknologi. Berbezanya abad ini dengan abad lembah silicon, abad bioteknologi akan memberikan peluang luas kepada negara kita dek kekayaan sumber biodiversiti yang telah kita miliki. Kita tidak perlu lagi menjadi konsumer seperti abad lembah silicon di mana berbagai-bagai jenis peralatan elekroniks diimport dari luar negara. Abad bioteknologi menjanjikan kita peluang yang total untuk berdikari menghasilkan produk untuk konsumer global.

Ianya bukan satu khayalan tetapi satu perubahan yang sedang berlaku dengan pantas sekali. 

Ringkasan
Adakah bioteknologi diperlukan oleh Malaysia? Ianya bukan satu tanda tanya lagi bahkan sudah terang lagi bersuluh, wujud satu trend di seluruh dunia bahawa bioteknologi kini dlihat bukan sahaja sebagai sebuah bidang aplikasi ilmu, tetapi menjangkaui aspek ekonomi dan sudah tentu secara langsung bakal pengaruhi politik dan socal negara. Pemilihan bioteknologi sebagai salah satu agenda polisi negara ternyata telah mengambil kira faktor perubahan global seperti perubahan iklim dan kehausan sumber tenaga pada masa hadapan. Bioteknologi jika digunapakai secara serius dan berkesan akan mewujudkan peluang pekerjaan yang luas, menjamin kelangsungan sumber alam, menyokong peningkatan populasi manusa serta memajukan sistem kesihatan negara. Walaupun pasti akan wujud banyak salah faham, paling tidak, masyarakat seharusnya dididik untuk memahami secara jelas dan mendalam akan peri pentingnya peranan bioteknologi dalam kehidupan.


2 comments:

Anonymous said...

Hey there, thanks for this very informative post!
I'm sorry if this is just outta the topic. The thing is, I'm still a freshman in a university, and currently taking Biotechnology. I realized I like this course since I think I'm good at it, and the passion I have. And what puts me at unease is that, what should I do in the future. I know I could be any but the fact that I actually would like to work in a hospital is disturbing me. Do you think if I finished my study of this biotechnology, I could work at the hospital? If yes, as what? I mean, I'm searching for informations all over the internet about this, but couldn't find any that suits my favour. So here I decided to approach you. I really hope you could help. Thank you very much in advance!

x Hans

Amin Rukaini Mustafa said...

Dear Hans,

As a biotechnologist, you will have diverse range of field to work once you have graduated. It is a good sign that you show some concern about it. This is a proper time for you to think in what field that you would really like to focus on.

Let say if you are really interested to go for hospital setting environments, try to develop and choose any optional subjects that are related to medicinal purposes such as medical microbiology, biomedical sciences, physiology or immunology. These subjects are great for those who really keen to enter hospital environments.

There are plenty of job in hospital that requires analysts from the field of biological sciences. For example, blood screening test, microbiological analysis, lab management and antibody screening, ect.

So i guess, you have to see it broadly as biotechnology itself is so broad and diverse. I mean, as long as there is biology, there will be biotechnology.

Regards,
Amin