Friday, September 7, 2012

Genetik: Vaksin Pisang Goreng?


Pisang (gambar hiasan)

Kadang-kadang susah saya mahu cerita apa itu bioteknologi kepada orang ramai. Sebab jika saya sebut ianya berkaitan  aplikasi biologi dalam kehidupan, mereka pasti angguk kepala menandakan faham. (mungkin tidak pada hakikatnya). Tipikal orang Malaysia.

Tapi di sini analogi mudah untuk fahami dengan lebih lanjut, mungkin barangkali mengejutkan. Tahukah anda bahawa pisang goreng boleh dijadikan vaksin melawan hepatitis B virus ataupun (HBV)?

Mungkin pelik, tapi itulah hakikat penguasaan ilmu bioteknologi. Kini dengan adanya kombinasi ilmu cross-discipline (ilmu berbagai cabang), kita mampu menghasilkan pisang yang mengandungi vaksin dan ianya memerlukan penguasaan dalam bidang Genetic Engineering.

DNA terpilih (mengandungi maklumat protein receptor HBV) diambil dan dimasukkan ke dalam vector (pembawa DNA) yang kemudiannya dimasukkan ke dalam DNA pokok pisang (menggunakan peranan Agrobacterium iaitu bacteria semula jadi yang mampu menyuntik DNA ke dalam tumbuhan). 

Kesannya ialah pisang yang terhasil mengandungi protein Hepatitis B virus. Ianya tidak berbahaya dan membantu sistem immune tubuh badan untuk menghasilkan antibody serta mampu menghalang serangan HBV.

Crunchy super delicious (gambar hiasan)


Jadi, sedar tidak sedar, anda boleh menikmati vaksin pisang goreng yang enak dalam pada masa yg sama memperoleh daya immune system yang kuat. Walaupun pada hakikatnya protein tidak mampu bertahan dalam suhu yg panas. (sengaja saya sebut, siapa tahu). Mungkin juga boleh dibuat banana chips!
XD

Kelebihan penghasilan vaksin daripada tumbuhan seperti pisang ialah kosnya yang murah, mampu dibiakkan melalui vegetative, sesuai untuk negara membangun, enak dan sedap. Buat masa ini, pisang adalah tumbuhan terbaik untuk menghasilkan vaksin. Walaupun kajian secara mendalam masi dijalankan di tambah lagi dengan kerisauan para saintis akan kesan sampingannya (kebarangkalian kontaminasi dan cross breeding). Namun ianya menjanjikan satu teknologi yang cukup menarik untuk diterokai pada masa hadapan! 




Rujukan: 

  • "Production of Hepatitis B Surface Antigen in Recombinant Plant Systems: An Update", Biotechnology Progress
  • Kumar et al. Expression of hepatitis B surface antigen in transgenic banana plants.Planta. 2005 Oct;222(3):484-93. Epub 2005 May 26. 
  • Sharma et al. A banana or a syringe: journey to edible vaccines, WORLD JOURNAL OF MICROBIOLOGY & BIOTECHNOLOGY, 27: 471-477


Bagi yang berminat untuk membaca abstract dan journal berkaitan:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15918027?dopt=Abstract


2 comments:

Ulfa Hisham. said...

Setuju sangat. Bila orang mintak explain biotech tu apa selalu blurr. maybe boleh cerita pasal pisang kot lepas ni.

Amin Rukaini Mustafa said...

Ulfa Hisham, betul. bila nak sampaikan kepada masyarakat, kena guna banyak analogi yg difahami. :)