Monday, August 22, 2011

Berdating Bersama Bakal Mertua

Bila tengah bercinta, bukan main gentlemen yer, tapi bila dah berkahwin, lain pula jadinya.

Ingin mencari realiti sebuah hakikat percintaan yang suci? Islam ada jalannya. Kadang-kadang, yang menafikan hak fitrah diri bukanlah Islam, tetapi hakikatnya ialah diri sendiri yang enggan menerima saranan yang Islam gariskan. 

Semahunya, hendak berpegang-pegang tangan sahaja. Berpeluk-peluk, ini mungkin berlebihan pada hemat saya bahkan pula bercumbuan-cumbuan. Nah itu lagi over, 18 tahun ke atas. Semuanya menjadikan budaya barat yang non-practicing religion sebagai pengukur dan contoh teladan. 

Sabda Nabi s.a.w. : “Tidak boleh bersunyi-sunyian seorang lelaki dengan seorang wanita melainkan ada mahramnya”. (Mafhum HR Bukhari).
Jangan Coba-coba

Fitrah manusia mengharapkan sebuah pertemuan antara laki dan perempuan yang bukan muhrim. Rasa manis dan indah berputik tatkala mata bertentang mata, suara lunak berkata-kata, ayat-ayat cinta memain rasa. Seperti pancaran kilat, tersirap darah bila bersama, terpancut aliran adrenalin menerokai ruang-ruang salur darah, menghembuskan sebuah nafas nafsu yang makin bergelojak.

Allah berfirman yang mafhumnya, "Jauhilah zina!".

Si A: Yela, aku bukan berzina pun. Takda la sampai berzina kalau pegang-pegang tangan.

Berapa banyak alasan perlu direka untuk menangkis rasa bersalah dan juga rasa ingin mencuba dalam diri. Al-hawa sentiasa mengarahkan diri ke lembah kehinaan. Al-hawa berkata: "Its ok, jangan lepasi 'garisan' dah la, pegang-pegang tangan je pun, jumpa-jumpa je. Ada orang tengok. so fine jer.."


Tidak salah untuk berdating, tapi jika anda berani dan mahu sangat, kenapa tidak ikuti saranan ini yang rasanya amat berkesan dan efektif. Bagaimana? Pergi jumpa keluarga si tercinta, kenali keluarga bakal pasangan anda. Ada BRAND (berani)? Berjumpa dengan ibu bapa si tercinta. kalau nak berdating, boleh! Jom, ajak mereka turut bersama, anda mahu berjalan berdua-duaan? Boleh! Tapi biar ibu atau bapa berada di belakang tidak lebih dari 1-2 meter, ataupun di sebelah anda. Bawalah berjalan-jalan ke tepian pantai, tasik indah mana pun, anda secured! Rasanya, tak perlu berpegang-pegang tangan di hadapan ibu atau bapa tercinta, pernah makan penampar? Kalau nak, boleh cuba. (tidak disarankan) Kalau penampar, itu baru dengan ibu or bapa tercinta, tapi tanya diri, bagaimana pula dengan Sang Pencipta? .....

Isu perbincangan semasa berdating hendaklah benda-benda yang serius dan yang baik. Jaga percakapan yang baik, jaga pandangan mata, peliharalah hubungan yang sederhana dalam erti kata mahu berbincang sebuah isu yang sangat besar >> seperti perancangan ke arah perkahwinan dan lain-lain. (ada BRAND?)

Last resort, apa kata >> Kumpul duit sikit, masuk minang, kahwin. Langsai, berdating sepuasnya. Anda akan jadi insan paling bahagia di dunia pada waktu itu. (orang kata) 

Yang kanan atau yang kiri?






1 comments: