Wednesday, June 1, 2011

Oh Kapak!

Sudah banyak kejayaan yang kita miliki secara peribadi. Saya yakin rata-rata pembaca memiliki sifat dan perasaan menghadapi kejayaan berulang kali. Tetapi tidak kurang jua, berkali-kali menghadapi saat-saat sedih dan duka dikala kegagalan itu menghantui kita. Dan itulah asam garam perjuangan.

Setiap kejayaan yang kita miliki menjadi satu tanda aras kemajuan diri kita di dunia ini. Kejayaan itu satu yang sangat relatif pada sudut pemikiran manusia. Dan kita pelajari satu persatu, langkah demi langkah, teknik demi teknik dan usaha yang berterusan dalam mencari nilai kejayaan. Ada yang menjumpainya dan ada pula tidak.

Resepi utama dalam mencari kejayaan lain tidak bukan ialah DUDUK SEBENTAR berfikir untuk masa depan. Mungkin orang memandang ia satu benda remeh temeh. Pernah satu ketika dahulu, saya memandang semua ini remeh temeh.

"Ala, ada kesan ke duduk dan fikir masa depan?"
"Macam dah selalu buat ja, takda apa-apa effek pun?"
"Cliche'.. benda ni dah tak boleh apply la.."
Pemikiran ini muncul di benak pemikiran saya sendiri ketika dahulu. Tapi yang bagusnya, saya tetap mencuba resepi ini. Ada satu 'idiom' yang sangat saya suka.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the axe.”

Memang benar, sebelum kita berjuang dalam segala hal. Orang yang bijak akan duduk terlebih dahulu membuat persediaan dan dalam membuat persediaan ini, perancangan merupakan satu core yang terpenting.  Maka, mari KITA DUDUK SEBENTAR merancang. 

Merancang untuk masa depan..
Merancang untuk keluarga
Merancang untuk dakwah
Merancang untuk financial
Merancang untuk ISLAM dan Tarbiyah
Merancang untuk Akademik dan yang lebih penting
Merancang untuk Hari Akhirat. 

Sebuah cerita kartun menarik untuk bacaan







2 comments:

qiki said...

menarik!
thanks 4 d info amin.. :)

Nur Liyana said...

betul la....setiap kejayaan yg dicapai, kita kena fikir balik..tak selalu kita di atas....mungkin kita akan di bwh pulak..namun usaha yg berterusan dan memohon kepada-nya adalah penting:)