Saturday, April 16, 2011

Aku Impikan Generasi Ini

Hening Malam Membuai-buai
Di celah-celah hening pagi, aku tersentak dari buaian tidur, astaghfirullah, terlelap rupanya aku seketika tadi, setelah usai silat maghrib. Jam menunjukkan pukul 3 pagi. Nasib baik masih sempat Isya. Maka malam ini Isya berseoranganlah aku. Subuh pula masuk 3.27 pagi, subuh makin awal kerna pada Musim Summer, memang beginilah cabarannya berada di bumi UK. Sejuk itu biasa. Selepas solat dan bermunajat, secawan nescafe menjadi santapan mencerahkan kembali mata. Aku kira sudah hampir 6 jam aku tidur. Sudah memadai.

Tenangnya pagi ini. Mengalir jua air mata pada sujudku sebentar tadi. Sudah lama tidak begini, mencari peluang dan ruang untuk bermunajat. Mengimbas kembali dosa-dosa lalu. Kerna ku sentiasa tahu Dia, Allah maha pengampun lagi Maha Penyayang. Cukuplah Allah bagiku.


Facebook dan Aku
Tidak kusangkal, peranan facebook dalam memberi kesan kepada para pemuda sangat besar. Secara langsung ataupun secara tidak langsung. Inilah hakikat yang aku sedari walaupun kadang-kadang terjerat dengan keuwjudan facebook. Menjadi satu saluran untuk mengetahui keadaan dunia luar sehinggakan kadang-kadang aku sendiri tidak pasti mengapa aku sendiri sudah tidak menerpa ke mana-mana layar berita lain seperti berita harian dan sebagainya untuk mengetahui isu semasa. Mungkin facebook ini ada beberapa faedahnya jika digunakan dengan sebaik mungkin, tapi awas! Facebook jua memberi kesan buruk. Tidak mahu aku mengulas secara lanjut, cukup sekadar memberi link untuk bacaan.



Impian aku, Impian Kalian juga
Aku mengimpikan sebuah generasi yang mana mempunyai nilai-nilai rabbani. Mampu berdikari, mempunyai jati diri Islam yang luhur. Aku mengimpikan sebuah generasi muda yang bebas dari segala akhlak mazmumah, mempunyai aqidah yang benar-benar mantap, meyakini akan kebangkita Islam dan juga sedia dan berani berkorban wang ringgit, harta dan masa demi membangkitkan semula kejatuhan Islam. Generasi ini ialah generasi yang mendokong semangat kebangkitan, mereka dan aku sangat rapat sehingga aku dapat melihat dari raut wajah mereka akan keikhlasan mereka dalam memperjuangkan kebangkitan ini. Mereka sudah alpha dengan sinis masyarakat luar yang seringkali mematahkan semangat mana-mana generasi yang lemah. Mereka ini, aku yakin mempunyai satu misi dan visi yang sangat jelas, mampu mereka laksanakan dengan penuh berani tanpa mengira rasa takut, dan seram. Aku membayangkan, mereka ialah generasi kebangkitan di mana pada setiap saat dan waktu, Allah menjadi tempat bertawakkal, memohon pertolongan, Tapi mereka bukanlah generasi yang memegang prinsip Doa tanpa Usaha, Mereka berusaha sedaya upaya kerna mereka tahu bahawa musuh-musuh agama berusaha keras menjatuhkan umat Islam.

Generasi Ini
Generasi ini, aku lihat, mereka merupakan contoh sebuah generasi yang mampu berfikiran matang, mampu menangani segala kemelut, mampu mewujudkan suasana mengikut keperluan. Mereka juga mampu mempengaruhi orang ramai dalam membuat keputusan. Generasi ini aku impikan, mereka adalah pendokong gerakan kebangkitan umat, menyeru kepada makruf dan berusaha membanteras mungkar. Generasi ini ialah generasi yang sukar bertelingkah satu sama lain, mempunyai toleransi yang sangat tinggi. Walaupun mempunyai pendapat yang berbeza, tapi mereka dsatukan dengan misi yang sama. Mereka berjalan seiring di bawah satu payung iaitu islam. Mereka bergerak dari pelbagai sudut dalam menangani lopong-lopong hitam yang masih tidak terisi oleh mana-mana pihak. Mereka tidak lagi menyalahkan mana-mana pihak berwajib, kerna pada hati mereka, mereka yakin tugas itu terbeban berat pada diri mereka.

Generasi ini mengajak kepada perjuangan kebangkitan. Generasi ini bukanlah extremis, mereka bukan jua terrorist, mereka berjuang demi Iman, Islam, dan Taqwa. Mereka tahu mereka menjadi saksi di Akhirat nanti. Mereka mampu lari ke dalam gua seperti generasi Ashabul kahfi, tapi pada masa yang sama mereka terjun meluaskan kefahaman mereka.


Generasi Para Pejuang
Aku mengimpikan generasi sebegini. Aku benar-benar mengharap aku dikalangan generasi ini. Dan aku yakin kalian juga berharap sedemikian rupa. Tapi aku pasti, tidak semudah itu untuk sama-sama berada dalam generasi ini.

Generasi ini ialah generasi Solahuddin. Generasi Tariq bin Zyad, Generasi Hanzalah, Generasi Umar-Alkhattab, Generasi Muhammad Al-Fateh. Generasi Al-Kahfi dan lain-lain lagi. Mereka membesar sebagai generasi yang sanggup berjihad tatkala seruan diseru, bahkan ingin dan mahu berjihad walaupun tidak cukup wang dan harta seperti jihadnya generasi pra sahabat tatkala perang Tabuk memanggil-manggil.

"Kami ingin berjihad wahai Rasulullah, carikanlah kami tunggangan supaya kami mampu turut bersama!" Air mata mereka mengalir kerana tidak mampu bersama.

"Tidak ada dosa (kerana tidak pergi berperang) atas orang yang lemah, orang yang sakit, dan orang yang tidak mempunyai apa yang akan mereka infakkan, apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan Rasul-Nya. Tidak ada alasan apa pun untuk menyalahkan orang berbuat baik. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." At-Taubah: 91


Sungguh aku impikan!

0 comments: