Thursday, June 17, 2010

Cinta Ini Sketsanya

Cinta Ini Sketsanya

Bak Dua makcik cleaner sedang mengelap lantai seusia muda-mudi sebelum kawen:


"I Lap U...U Lap me dok?"
"Yap, I Lap U so Mat!"

"So, U Lap me, I Lap U..." ^_^



Sepuluh Tahun Kemudian


Seperti Mak Cik tadi jugak seusia nenek kebaya:

"I Lap U ok?"
"Hah! Lap me la cepat! Lap ngan air kencing anak sekali, I meluat U!"

"So, U Lap tu or I will piat You! @#$%^&&am;!!!!! " -_-"


Tapi ini berlaku di satu pelusuk kecil lain:

"U Lap Me?"
"Love Allah, Rasullullah, and your mum & dad, and yourself first"
""..............errer..ok" >-<


Sepuluh tahun kemudian:

"I Lap U..U Lap me??"
""For The Rest of My Life, I'll be with you, i'll stay by you side... lalalala~" :)


Di Mana Landasan Kita
Sketsa ini tidak melihat ke mana-mana pihak. Ia melihat kepada diri kita, individu. Sejauhmanakah kebenaran cinta yang didambakan seusia muda-mudi membawa ke syurga? Sehebat manakah kita mampu menangkis onak cabaran dunia dewasa? Pembinaan sahsia, tarbiyah dan juga kawalan diri, iman, takwa; semua ini cukup lagikah? Adakah cinta yang didamba meletakkan Allah dan Rasul pengikat segala-galanya. Cinta memang tidak mengenal usia. Perkataan Cinta tidak mampu diungkap melalui bait-bait pena.

Cinta bukan Mainan
Cinta bukan mainan. Ia bukan jua boneka. Tapi jangan pula disalah guna. Ibarat dadah, disalahguna. tertangkap jua. Menyesal tak ke mana. Sebab itu ada pepatah: nasi sudah menjadi bubur. Cinta membina jiwa. Membina juga iman dan takwa. Cinta memancing kasih sayang terhadap ibu bapa. Cinta juga meruap cinta kepada agama, bangsa dan negara. Cinta merapatkan ukhwah sekawan. Cinta adalah tongkat kehidupan.

Cinta Melalui Landasan
Pendek kata. Cinta ialah perasaan Kasih dan ingin menyayang dan ingin disayangi. Cinta berlandasan bererti terikat dengan syariat. Bukan Cinta murahan Makcik Cleaner. Jaga hati, jaga iman, jaga takwa. Cinta yang membawa ke syurga.

Sensitif...
Isu ini isu sensetif orang kata. Sesetengah orang pandang sebelah mata, sesetengah rasa salah faham pula.Ini tidak boleh, itu tidak boleh, apa yang boleh? Hurm, bukan menghalang tapi mendidik, dan dididik. Tapi ini isu penting jua. Bukan untuk kita salah orang, tapi ayuh lihat diri kendiri. Bina personaliti islami. Pupuk nilai mahmudah, putihkan hati. AyuH!

P/S: Saya bukan sejiwang Cinta Makcik Cleaner tapi kadang-kadang pelik memikirkannya. Macamana ya rasanya? (sketsa dilakar berdasarkan cerita dongeng yang saya lihat di tv-tv dan rekaan semata-mata tiada kaitan yang hidup ataupun yang mati.} ^_^


Blogger Templates

0 comments: