Friday, May 7, 2010

Pejuang Berjiwa Hamba

Cengkerik berkerik-kerik bunyinya. Bunyi tempuas kedengaran jelas. Indah sungguh pagi ini. Embun pagi masih menitiskan manik-manik kehambaan. Bersyukurlah kata mereka jika kita mampu mendengar, berstabihlah wahai manusia, memperhambakanlah diri kalian.

Di awanan cerah, fajar kesiangan mula menimbulkan dirinya, menyiapkan diri menerangi bumi yang hijau dari ufuk timur hinggalah ke ufuk barat. Begitulah alam, segala-galanya menunduk diri. Tatkala manusia nyenyak dibuai mimpi sendiri yang entah belum betul menjadi realiti.


Jika sang murai mampu beribadah, kenapa tidak kita yang mempunyai otak bergeliga, hati yang hidup? Atau matikah ia? Jika awan mampu berearak menjadi tanda kehambaan yang melengkapkan proses kitaran hujan dan air, kenapa kita tidak mampu kembali seperti sedia kala sebagai abdi Pencipta? Hebat sangatkan kita, membuat pembangunan sampai kadang ketika alpa, mengejar cita-cita dek hendak mati tapi mati tetap dilupakan. Generasi muda yang masih tergila-gila enak dunia yang gila-gila, nafsu amarah yang penuh tagihan syaitan. Ayuh generasi pembangun, ayuh buktikan!

Generesi pembela! Peliharalah diri kalian dari azab api neraka, mari kita kumpulkan tenaga dan iman agar satu ketika kita keluar dari kepumpung ini dan menjadi pejuang-pejuang yang tidak takut walaupun terkorban harta dan jiwa! Mampukah Kita?! MAMPU! Tarbiyah dahulu. Amalulillah!


0 comments: