Wednesday, September 22, 2010

Bumi Edinburgh

Alhamdulillah, pesawat yang saya naiki selamat tiba di bumi Edinburgh pada 20 September yang lalu. Perasaan cuak berbaur risau semuanya ada, tapi perjalanan ini diletakkan atas semangat juang yang tinggi demi Allah SWT, mencari ilmu di peratauan. Sememangnya cukup boring untuk saya katakan, 12 jam di atas flight kadang2 saya sendiri jadi bingung. Pejam buka mata belum sampai jua. Tapi Alhamdulillah, semuanya selamat dan berjalan lancar.

Impresi Pertama
Setiba di edinburgh, keluar dari kokpit pesawat yang turun ala-ala pesawat Airasia terasa sejuk mula mencengkam diri ini. "Not bad" sesejuk di Cameron Highland, suhu sekitar 14 degree celcius.
Apa yg saya lihat, orang British dan Scottish semuanya mesra dan senang ditanya. Hal ini membuatkan saya berasa cukup selesa. Sistem pengangkutan cukup terbaik, mantap! Hebat.

Masalah bahasa
Terus terang saya katakan, saya menghadapi satu masalah yang agak besar bagi saya, iaitu sukar memahami bahasa loghat Scottish yang agak SCOTTISH! Saya dapat memahami tapi kadang-kadang bila berkomunikasi dengan Real Scottish, sorry, I back your pardon pkease. :) Jadi, perancagan seterusnya ialah untuk memantapkan kefahaman loghat Scottish dengan lebih baik. Namun, Lecturer mengunakan bahasa standard yang difahami.

Setakat ini shaja saya update, besok lusa saya sambung lagi, Untuk melihat gambar2, sila rujuk facebook saya.


Blogger Templates

0 comments: