Saturday, July 17, 2010

Umrah Part 2: Misteri Medan Magnet

Sambungan

Sebelum ini saya menceritakan serba sedikit perjalanan umrah saya dan saya mengaitkan dengan sirah Nabawiyah (sirah Nabi), dan semua itu bukanlah lengkap secara total. Banyak lagi yang belum disingkap, insyaAllah jika ada kelapangan masa lagi saya singkapkan. Post kali ini saya ingin menjelaskan bagaimana dengan logik kita dapat membangunkan iman bersempena suatu tempat yang saya lawati di luar Madinah yang dikenali sebagai kawasan Medan Magnet. Ikuti penjelasan saya. ^_^

Mengurus Logik
Apa kaitannya tajuk mengurus logik ini dengan umrah saya? Begini, saya di Madinah bukanlah bererti saya hanya menghabiskan masa di Masji Nabawi 24 jam sehari mengutip segala pahala yang berlipat kali ganda, tidak sama sekali, tapi saya turut berpeluang dibawa berjalan-jalan keluar dari kota Madinah untuk melihat tempat-tempat yang 'membangunkan iman'. Apa erti membangunkan iman ini? Ia berkaitan bagaimana kita menguruskan logik dalam membangunkan iman.Tidak sukar untuk difahami. Nanti saya akak rungkaikan.

Mengenal tahap keyakinan
Jika disebut soal iman ianya berkaitan dengan kepercayaan atau keyakinan yang benar-benar mantap. Tapi itu takrifannya, dan ulama membahaskan bahawa Yakin sahaja dibahagikan kepada tiga bahagian. Dan ini anda perlu faham terlebih dahulu sebelum saya kupaskan cerita yang berkaitan dengan lawatan saya.

Tahap Yakin

Ilmul Yakin- Ini ialah tahap paling rendah dalam aspek keyakinan. Iaitu seorang manusia macam kita yang ada ilmu yakin terhadap sesuatu. Contohnya, "Jika besi dipanaskan, besi akan berwarna merah maka jika kita sentuh panaslah ia". Faham bukan? Simple sahaja. ^_^

Ainul Yakin - Ini pula tahap yakin kedua. Tinggi sedikit level dari Ilmul Yakin. Pada tahap ini, seseorang itu dapat menggunakan matanya melihat ciri-ciri Ilmu yang dipelajarinya. Contoh: "Ooo.. Besi tu warna merah, mesti panas, tak boleh sentuh, bahaya" Simple jer.. ^_^

Haqqul Yakin - Ini ialah tahap tertinggi (mokhsya la orang kata). Pada tahap ini, seseorang itu merasai apa yang diketahuinya. dilihatnya dengan erti kata sebenar. Maka dia akan berasa seolah-olah tiada sebarang rasa syak wasangka lagi terhadap keyakinanya itu. Contoh: "Tangan Amin telah terkena besi yang panas, dia sudah serik dan tidak lagi melawan cakap ibunya supaya tidak bermain dengan besi yang melebur panas"

(Sorry, contoh yang tak logik, tapi asalkan faham baguslah)

Jadi saya assume anda dah fahamlah apa yang ingin saya sampaikan buat masa ini. Macam saya yang pernah buat umrah saya simpulkan Tahap keyakinan bagi saya begini:

Ilmu Yakin :
Buat Umrah itu pahalanya sangat banyak macam buat Haji juga dan memberi impak baik

Ainul Yakin: 
Setiba di Baitullah, saya melihat orang ramai mengelilingi Kaabah dengan penuh tawaduk, khusyuk, dan rajin bersedeqah dan lain-lain.

Haqqul Yakin:
Saya melaksanakan semua ibadah umrah, bersedeqah, bersaie, bercukur, memakai ihram, dan sekarang saya sedar bahawa Umrah benar-benar mendidik jiwa insan seperti kita. Saya ingin buat lagi umrah kalo boleh haji!


FAHIMTU? (Ada faham)
(^_^)

Medan Magnet Dalam Realiti!
Inilah yang saya ingin kaitkan antara 'menguruskan logik', 'Tahap Keyakinan' dan "Medan Magnet'. Sebelum saya tiba di tempat yang digelar sebagai Medan Magnet, Mutawif saya asyik menyebut akan kehebatan Kuasa Allah SWT di situ. 
'Hah? Apa benda pulak la mutawif ni duk cerita, aku sendiri tak tau sangat, saspen tul la.."(ini Ilmul Yakin)

 Dalam perjalanan. kelihatan bukit-bukit mengelilingi (mungkin ada magnet)

Saya bingung, dahla sebut Magnet pun salah, dia sebut Makhnet. (letak khalkhalah sugra lebih). Jadi, saya pun tak kisah sangatlah, asalkan sampai. Tapi sememangya waktu itu saya sudah memikirkan bahawa ada kuasa magnet yang kuat. Cuma tidak dapat dibayangkan.

"Ok, kalian boleh lihat ada kereta dan bas sedang bergerak melawan arah kita, bas-bas itu sebenarnya dimatikan engine atau dalam free gear, tapi bergerak sendiri.." Terang Mutawif. Saya mula kesima. Hah? Ya ka? Cool. Hebat. (Ini Ainul yakin namanya kawan-kawan)

Setiba di suatu tempat, kenderaan bas yang saya naiki berada dalam posisi lebih kurang 10 darjah condong ke hadapan. Maksudnya secara logik. jika dibiarkan ianya akan turun bergerak ke hadapan. Maka Engine dibiarkan dalam free gear. (untuk makluman bas tidak boleh dimatikan engine, jika tak sistem hidrolik breknya tidak berfungsi)



Inilah ia (Haqqul yakin)
Tiba-tiba...

Bas yang saya naiki yang penuh dengan 40 penumpang itu bergerak ke belakang. (reverse la). Perghh.. Biar betul...Kagum2. Subhanallah! Hebat! MasyaAllah. Kuatnya ditarik. Bayangkan bas tersebut mampu berundur sendiri melawan arah bukit. Dush! (Saya pening sementara fikir)
 Suasana dalam bas riuh-rendah tatkala bas itu mula berundur perlahan-lahan (saya pun gelabah)

Kemudian, setelah membuat U-turn. kami berpatah balik, kali ini dibiarkan ia bergerak sendiri, driver hanya mengawal sterengnya. Kelajuan bas dibaca kuat-kuat.60..70..80...100...120 mile/hour!!!
Ini jalannya, tapi ini yang paling atas tempat bas membuat U-turn
(ada jaulan ais krim di tengah-tengah padang pasir, Cool!)

Pemandangan di Medan Magnet
Inilah ia Haqqul Yakin, sekrang saya sendiri pun faham. hebatNya kuasa Allah. 
P/S: Medan magnet ini sebenarnya satu penemuan baru di Tanah Arab. Still dalam kajian. Mungkinkah terdapat magnet satu kutub di situ?? siapa tahu? Wallahualam. (saya teringin sangat mengkajinya, seyes)

Kesimpulan
Pendek kata, setiap kejadian yang terjadi di dunia ini, jika menggukana logik dan menguruskannya dengan baik, Haqqul yakin dapat dicapai dan seterusnya membentuk keimanan yang benar-benar mantap.


Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan penggantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi orang yang berakal.
 Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri, duduk atau dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi saeraya berkata: “Ya Tuhan kami, tidaklah Engkau menciptakan semua ini sia-sia, Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.” Ali Imran 190





Blogger Templates

2 comments:

ﺷﻬﻤﻲ @ iBnU SuRaiNi said...

magnet satu kutub?
menarik menarik
subhanallah, kuasa Allah

hmmm...
bila la aku plak nak ke sana...
(sigh)
teringin nak ziarah tanah suci...

Atikah Nur Dzulkhefli said...

hurm..ni baru sangat jumpe ke???dalam tahun ni ek??

besnyer...nnt nak pg lagi sekali lah..

:))